دکتر کامران صحت
هفت عادت ثروتمندترین افراد دنیا

هفت عادت ثروتمندترین افراد دنیا

افراد موفق ثروتمند رفتارها و ویژگی های مختلفی را نسبت به افرادی که در فقر زندگی می کنند، نشان می دهند. این ویژگی ها کدام ها هستند؟ در اینجا هفت موردی که طی پنج سال مشاهده به دست آمده، بیان شده است.

آیا ثروتمندان عادت هایی دارند که بر روی موفقیت آنها تاثیر می گذارد؟ آیا ویژگی ها یا راهبردهایی وجود دارد که بتوانیم آنها را در زندگی روزانه خود ادغام کرده و شانس بهتری برای موفقیت مالی در اختیار ما قرار دهند؟

تام کورلی در کتاب عادت های ثروتمندان، طی پنج سال که به بررسی عادات مربوط به 233 شخص ثروتمند و 128 شخص فقیر پرداخته است. وی در این کتاب عادت را به عنوان رویه های روزمره و ناخودآگاه توصیف می کند.

نکته مهمی که بعد از این تحقیق مشخص شد، تفاوت های چشمگیر در فعالیت ها و نگرش روزانه دو گروه بود. در این مقاله به هفت عادتی که طبق مشاهده او، ثروتمندان عموماً بدانها می پردازند، اشاره می شود.

برای مشاهده ویدیو آموزشی موفقیت نامحدود در کسب و کار کلیک کنید.

1- مصر بودن

درحالی که ما به ویژگی مصر بودن به عنوان چیزی بیشتر از یک خصیصه شخصی نگاه می کنیم، در حقیقت آن ویژگی است که می توان آن را به مرور زمان تمرین کرد و آموخت.

ثروتمندان، در زمان مواجه با فاجعه، با دانستن این موضوع که موفقیت در گوشه ای در آنجا قرار گرفته، به سمت آن می روند. آن ها نه فقط در مورد فعالیت های پول زا بلکه در تمام عرصه های زندگی مصر هستند.

بر طبق گفته کورلی، ایستادگی در تمام اموری که ثروتمندان انجام می دهند، مشهود است:

  • 67 درصد از اینکه چگونه زمان خود را گذرانده اند، آگاه و دقیق بودند، برای مثال، تماشای تلویزیون به کمتر از یک ساعت در روز محدود شد.
  • 81 درصد برای کنترل افکار، احساسات و کلماتشان تلاش کردند.
  • 80 درصد یک هدف واحد را برای حداقل یک سال تعقیب کردند.
  • 88 درصد، به منظور افزایش دانش خود، حداقل سی دقیقه در روز صرف مطالعه نمودند.

2- داشتن اهداف نایل شدنی

چه متوجه باشیم یا نه، ما پیوسته برای خود اهدافی تنظیم می کنیم. هر زمان که به آینده نگاه می کنیم و به آنچه که می خواهیم داشته باشیم یا انجام دهیم فکر می کنیم، در اصل برای خود اهدافی ایجاد می کنیم.

"من می خواهم در رشته خود رهبر شناخته شده ای باشم."

"من می خواهم برای برآورده شدن تعهدات مالی خود پول بیشتری بدست آورم."

"من می خواهم هر سال با خانواده ام به یک مسافرت گران قیمت بروم."

البته مشکلی که اکثر افراد در هدف گذاری دارند این است که اهداف آن ها خاص نیستند و اینکه الزاما واقع گرایانه نیستند. برای مثال، اگر من با یک دستمزد حداقل کار کنم، رفتن به یک مسافرت گران قیمت احتمالا امسال برای من تحقق نخواهد یافت.

کورلی متوجه شد که افراد ثروتمند بطور پیوسته اهداف خاص و نایل شدنی برای خود دارند. این اهداف واقع گرایانه بوده و دارای اقدامات خاصی است که جهت برآورده شدن باید انجام شوند.

هدف گذاری

برای مثال، به جای گفتن این که "من می خواهم امسال یک میلیون دلار بدست آورم"، یک هدف واقع گرایانه و خاص تر می تواند این طور باشد که "من امسال با افزایش ظرفیت تولید خود، 25.000 دلار بیشتر بدست خواهم آورد".

با فرض اینکه عملا امکان افزایش تولید وجود دارد، این هدفی است که با یک برنامه ریزی دقیق و کار سخت می توان در واقع به آن دست یافت. کورلی می نویسد: "چنانچه می خواهید آرزو یا رویایتان به حقیقت بپیوندد، باید در مورد آن ها اهدافی تنظیم کنید، اهدافتان را تعقیب کنید و به آنها دست یابید. شما باید آرزو یا رویایتان را به امور کنترل پذیرتری که قادر به انجام آنها هستید، تفکیک نمایید. تجمع اهداف تکمیل شده در طول زمان شما را به سمت تحقق رویایتان پیش خواهد برد. شما همچنان به کمک و نفوذهایی از خارج نیاز خواهید داشت، اما شانس به آدم های آماده و مصر روی خواهد آورد."

به عبارت دیگر، داشتن رویا بسیار خوب است، اما شما باید اهداف کوچکتر و کنترل پذیرتری داشته باشید تا بتوانید به آن ها دست یابید. زمانی که به این اهداف کوچکتر دست یافتید، آن ها را از لیست خود حذف کرده و به دست یافتن رویای خود نزدیک تر شوید.

3- داشتن مربی حرفه ای

این بزرگترین مورد است. در حقیقت 93 درصد افراد ثروتمند یک مربی داشته اند که آن ها را در مسیرشان به سوی موفقیت همراهی کرده اند. یافتن یک مربی عالی می تواند چالش برانگیز باشد اما بازدهی بسیار عالی است.

کاندولیزا رایس بر اهمیت یافتن یک مربی تاکید کرده ولی هشدار می دهد که به دنبال الگوهایی باشید که بتوانید به آن ها نگاه کنید و افرادی که از حرفه شما سودی می برند. اما هشدار مهمتری وجود دارد. شما نباید مربیانی شبیه به خودتان داشته باشید. اگر من منتظر یک مربی متخصص خانم سیاه پوست اهل شوروی بودم، هنوز باید صبر می کردم. اکثر مربیان من آقایان سفید پوست مسنی بودند، زیرا آنها افرادی بودند که در رشته من تسلط و برتری داشتند.

دلایل زیادی مبنی بر اینکه مربیان، پشتیبان مهمی هستند، وجود دارد، اما در زیر به چند مورد کلیدی آنها اشاره می کنیم:

  • آن ها به شما کمک می کنند تا اشتباهاتی را که خود داشته اند، تکرار نکنید.
  • آنها به شما امید و انگیزه می دهند تا بر خواسته خود بمانید و برای اهدافتان تلاش نمایید.
  • آنها شما را با افرادی که می توانند در این مسیر به شما کمک کنند، آشنا می سازند.

دریافت مشاوره از دکتر کامران صحت

4- مثبت اندیشی

طبق مشاهدات کورلی، افراد ثروتمندی که وی بطور کلی دیده بود دارای نگرش مثبتی نسبت به زندگی بوده، خوش بین و شاد بودند، و نسبت به آنچه که داشتند قدردان بودند. یافته های دیگر به شرح زیر می باشد:

  • 94 درصد از شایعات دوری می کردند.
  • 98 درصد به احتمالات و فرصت ها بی حد و حصر معتقد بودند.
  • 94 درصد از شغل انتخابی خود راضی بودند.
  • 87 درصد از ازدواج شان خرسند بودند.
  • 92 درصد از سطح سلامتی خود خرسند بودند.

بعضی ها ممکن است در عجب باشند که آیا آنها به دلیل اینکه ثروتمند هستند، از زندگی خود خرسندند، یا چون شاد و مثبت هستند، ثروتمند هستند. بحث جوجه و تخم مرغ.

وی همچنین پیوسته متوجه نگرش ها و باورهای منفی که در بین فقرا وجود داشت، شد:

  • 85درصد از شغل و حرفه خود ناراضی بودند.
  • 53 درصد از ازدواج خود ناراضی بودند.
  • 78 درصد معتقد بودند که خوش بینی الزاما برای موفق شدن کافی نیست.
  • 77 درصد معتقد بودند که دروغ گویی برای رسیدن به موفقیت لازم است.

در حالیکه گفتن این موضوع که تنها شاد بودن منجر به رسیدن به ثروت می شود، سخت است، داشتن یک نظریه و نگرش مثبت قطعا آسیب زا نمی باشد.

5- آموختن دانش

همانطور که در بالا ذکر شد، 88 درصد از ثروتمندان، حداقل سی دقیقه در روز را صرف مطالعه می نمایند تا دانش خود را توسعه دهند. به علاوه 85 درصد بصورت مداوم در ماه دو یا چند کتاب می خوانند.

کتاب های غیر تخیلی مانند زندگی نامه ها، کتاب های کمک به نفس، یا مطالبی مربوط به کسب و کارشان تماما از بهترین گزینه ها هستند. ثروتمندان قادر بودند آنچه را که آموختند به اطلاعات عملی که بتوانند از آنها در تصمیمات روزمره خود استفاده کنند، تعبیر و تفسیر نمایند.

آن ها اولویت آموزش خود را عادت ساخته و آنچه را که می آموختند در رسیدن به اهداف و بهبود زندگیشان بکار می بردند.

6- تعقیب پیشرفت

زمانی که شما بدون برنامه ریزی و بدون هیچ اندیشه ای نسبت به آنچه که انجام می دهید، زندگی می کنید، دانستن این موضوع که شما برای موفق شدن باید چه چیز را تغییر دهید یا به روشی متفاوت انجام دهید، تقریبا محال است.

برای مثال اگر شما بودجه ماهانه ای را برای خود در نظر نگیرید، دانستن اینکه چگونه و کجا می توانید پول پس انداز کنید، غیر ممکن است. کورلی متوجه شد که افراد ثروتمند در مورد تعقیب و سنجیدن تمام عرصه های زندگی شان تقریبن وسواسی هستند.

  • 67 درصد لیست وظایف روزانه خود را به روز نگه می داشتند.
  • 94 درصد هر ماه حساب بانکی خود را متعادل می کردند.
  • 57 درصد کالری هایی که مصرف می کردند را می شمردند.
  • 62 درصد اهدافی را تنظیم نموده و پیگیری می کردند که آیا آن ها در مسیر نیل به آن اهداف هستند یا خیر.

زمانی که شما هیچ معیاری برای سنجش پیشرفتتان نداشته باشید، ایجاد و رسیدن به اهداف مشکل تر خواهد بود. برای اینکه شانس بهتری در رسیدن به موفقیت داشته باشید، سازمان یافته باشید و مسیر پیشرفت به سمت اهدافتان را پیگیری نمایید.

7- تعامل با افراد موفق

ثروتمندان بطور حسی اهمیت بودن در اطراف افراد هدف گرا و موفق را درک می نمایند. آن ها نسبت به این پرورش این روابط مثبت هوشیار بوده و زمان و انرژی لازم را صرف پرورش این نوع روابط می کنند.

کورلی می نویسد: افراد ثروتمند موفق در رابطه با اینکه با چه کسی معاشرت می کنند، نکته بین هستند. هدف آنها توسعه روابط با سایر اشخاص موفقیت گرا، می باشد. زمانی که آن ها با شخص مناسبی روبرو می شوند، زمان و انرژی بسیار زیادی را برای ایجاد یک رابطه قوی با وی اختصاص می دهند.

آنها این رابطه را از نهالی کوچک به درختی بزرگ پرورش می دهند. روابط وجه نقد ثروت و موفقیت می باشد. پیشنهاد وی اختصاص دادن سی دقیقه در روز برای پرورش این نوع روابط می باشد. این به معنی نشر عقاید، پند و اندرز دادن، یا تنها به طور کلی یک همراه مفید و کمک کننده می باشد. همانطور که شما این رابطه را برقرار می کنید و پرورش می دهید، آن شخص احتمالا جبران کرده و به پشتیبان قابل اعتماد و با ارزشی تبدیل می شود.

به منظور برقراری ارتباط موثر پیشنهاد می شود مقاله ارتباطات موثر مبتنی بر مدل دیسک (Disk) را مطالعه کنید.

آیا شما در زندگی خود این هفت عادت را بکار می برید؟ آیا قادر بوده اید که با اعمال این راهبردها به اهدافتان برسید؟

مطالب مرتبط