دکتر کامران صحت
آیا این روزها به مشاور کسب و کار نیاز داریم؟

آیا این روزها به مشاور کسب و کار نیاز داریم؟

مقدمه

در شرایط اقتصادی کنونی، مهم است که مشاغل راه های برجسته سازی، تشدید فعالیت های خود و افزایش درآمدهای خود را در حالی که هزینه ها را پایین نگه می دارند، پیدا کنند.

با وجود هزینه های بالایی که مشاوران دارند؛ ولی نگارنده با توجه به سابقه طولانی در بحث مشاوره کسب و کارهای داخلی و بین المللی مختلف معتقد است: اگر گرفتن مشاور برای کسب و کارتان هزینه بالایی دارد، صبر کنید تا صورتحساب اشتباهاتتان را دریافت کنید.

البته این روزها هر فرد با تجربه و بی تجربه ای با مطالعه چند کتاب مدعی مشاوره کسب و کار است. پس انتخاب مشاور نیز خود معضل بزرگی است. همواره به سازمان هایی که از مشاوران بی تجربه یا کم تجربه ضربه خورده اند اعلام کرده ام که مقصر خود شما هستید. چرا که انتخاب شماور خوب به عهده شما بوده است و می بایست ابزارهای مناسبی برای سنجش اثربخش بودن مشاوران پیشنهادی داشته باشید.

در گام اول توصیه می کنم از مشاوران در حال مذاکره خود، درخواست یک برنامه اجرایی پیشنهادی و مکتوب داشته باشید. برنامه اجرایی پیشنهادی مکتوب می بایست با نوع کسب و کار شما همخوانی داشته باشد.

توصیه دوم اینکه برنامه اجرایی پیشنهادی می بایست دارای زمانبندی درستی باشد تا بتوانید روند پیشرفت کار را اندازه گیری کنید. در گام سوم توصیه می کنم ابزارهای مورد نیاز مشاور را سوال کنید. در موارد بسیاری، پس از عقد قرارداد همکاری، سازمان توان تامین ابزارهای مورد نیاز مشاور را ندارد و مشکلات از همین جا شروع می شود.

چه کسانی مشاور هستند؟

مشاوران کسب و کار می توانند از حسابداران رسمی (CPA) ، وکلایی که در حقوق تجارت مهارت دارند، یا افراد و شرکت های مشاوره ای که خدماتی را ارایه می دهند که در طیف وسیعی از فعالیت های مربوط به تجارت مانند مدیریت، فروش یا بازاریابی اعمال می شود باشند.

اولین مزیتی که مشاوران می توانند به مشاغل ارایه دهند این است که می توانند تخصص موقت ارایه دهند. استخدام مشاور به شرکت ها این امکان را می دهد که به جای سرمایه گذاری در فناوری های گران قیمت یا پرداخت هزینه برای نگه داشتن کارکنان که ممکن است همیشه الزام نداشته نباشد، فقط هزینه خدمات مورد نیاز خود را پرداخت کنند.

علاوه بر این، استخدام مشاور مزایای هزینه ای مرتبط با مالیات، پرداخت مزایا یا مسایل مربوط به منابع انسانی را که با استخدام کارمند تمام وقت جدید مرتبط است را نیز فراهم می سازد. هزینه های استخدام یک مشاور نیز قابل افزایش است، بنابراین شرکت قادر به پیگیری هزینه ها و مطابقت آنها با پروژه های انجام شده توسط مشاور را دارد.

این به شرکت ها اجازه می دهد تا ارزش ارایه شده توسط مشاور را تجزیه و تحلیل کنند. سرانجام، وقتی شرکت دیگر به خدمات مشاور نیازی ندارد، رابطه به راحتی قطع می شود. مشاوران همچنین مقدار قابل توجهی از ارزش را برای یک سازمان فراهم می کنند. آنها می توانند به توسعه استراتژی های رشد یا مدیریت پروژه ها کمک کنند.

از آنجا که مشاوران به یک شرکت متعهد نیستند، از شرکت ها و صنایع مختلف تجربه به دست می آورند، که به آنها امکان می دهد راه حل های خلاقانه ارایه دهند و تفکر "خارج از چارچوب" را امکان پذیر می کنند. آنها می توانند یک دیدگاه عینی ارایه دهند، که ایده های متنوع تری را از آنچه فقط توسط کارمندان سازمان ارایه می شود، فراهم کنند.

یک مشاور ممکن است دارای سطح بالاتری از تخصص تجارت نسبت به یک کارمند متوسط داشته باشد و بتواند راه حل های منحصر به فردی برای مشاغل مختلف ارایه دهد. شرکت ها ممکن است بخواهند مزایای سطح تخصصی که می تواند توسط یک مشاور آورده شود را بررسی کنند و همچنین اینکه چگونه می توانند از داشتن یک برنامه استراتژیک ثابت بهره مند شوند. البته، یک سازمان باید پیگیری مزایای ارایه شده توسط یک مشاور را ادامه دهد.

با رشد شرکت، ارایه خدمات ارایه شده توسط یک مشاور داخلی ممکن است مقرون به صرفه تر باشد، بنابراین ارزش باید به طور منظم کنترل شود. داشتن کارمندان تمام وقت مزایای خاص خود را دارد مانند تجربه خاص صنعت، توانایی انجام وظایف مختلف سازمانی، حضور تمام وقت در محل و حقوق معین.

با این وجود برای بسیاری از شرکت ها، انعطاف پذیری ارایه شده توسط یک مشاور خارجی می تواند مقرون به صرفه ترین و با ارزش ترین گزینه برای توسعه تجارت و رشد درآمد باشد.

مشاور کسب و کار چیست؟

یک مشاور کسب و کار فردی است که برای بهبود عملکرد و کارایی با صاحبان مشاغل و مدیران همکاری نزدیک دارد. مشاوره کسب و کار شامل کمک به شناسایی، رسیدگی و غلبه بر موانع رسیدن به اهداف شرکت است.

سوال اینجاست. یک مشاور کسب و کار چه کاری انجام می دهد؟ مشاوران کسب و کار می توانند تقریبن در هر حدی که کسب و کار شما داشته باشد، کمک کننده باشند.

مشاوران کسب و کاری وجود دارند که در صنایع خاص تخصص دارند. موانعی را که مانع رشد یا کارایی شما هستند شناسایی کنند؛ تعیین کنند که چه تغییراتی باید ایجاد شود و به اجرای تغییرات کمک کنند. هرگونه آموزش و منابع لازم را به کارکنان و مدیریت ارایه دهند. ایده های خارج از چارچوب را برای تازه کردن یک کسب و کار بیاورند.

در برنامه ریزی کسب و کار و ایجاد مشاغل جدید کمک کنند. در صورت لزوم کارکنان را ارزیابی، استخدام و اخراج کنند. برنامه های جدید را اجرا کنند. بودجه یک شرکت را تجزیه و تحلیل کنند، تنظیماتی را پیشنهاد دهند و به انجام این تنظیمات کمک کنند. ارایه دهندگان و شرکای خود را برای کمک به تحقق اهداف پیدا کنند.

چه مشاغلی به مشاور نیاز دارند؟

بهر کسب و کاری می تواند از مشاور بهره مند شود. اگرچه برخی، تقریبن مانند موارد زیر، ممکن است مهمترین مزایا را تجربه کنند. استارتاپ ها می توانند برای تکمیل برنامه ریزی و شروع قوی از مشاوران استفاده کنند.

کسب و کارهایی که مدتی است فعالیت می کنند می توانند از دیدگاه تازه ای بهره مند شوند. شرکت هایی که کمپین های تبلیغاتی جدیدی را شروع می کنند می توانند از تحقیقات و تخصص مشاور بهره مند شوند. مشاغل متمرکز بر رشد می توانند از مهارت های استراتژیک یک مشاور کسب و کار استفاده کنند.

سازمان هایی که اهداف مالی آنها را برآورده نمی کنند می توانند یک مشاور استخدام کنند تا حسابداری آنها را بررسی کند. شرکت هایی که بخش جدیدی را اضافه می کنند می توانند در برنامه ریزی، راه اندازی و کارکنان آن بخش کمک کنند.

مزایای مشاوران کسب و کار چیست؟

استخدام مشاور کسب و کار می تواند مزایای زیادی را برای یک شرکت به همراه داشته باشد. برخی از مهمترین موارد شامل استفاده از دیدگاه بیرونی، استفاده از بینش و تخصصی است که از سایر مشتریان و صنایع گرفته شده است، دریافت کمک در ایجاد برنامه ها و همچنین منابع برای تحقق آنها و موارد دیگر.

مشاوران کسب و کار "نمای پرنده" را به مشاغل ارایه می دهند. بسیاری از مدیران و صاحبان مشاغل فصلی می توانند با دیدن تصویر کامل همانطور که در وسط آن قرار دارند، مبارزه کنند. یک مشاور کسب و کار ذهنیت و دیدگاه تازه ای دارد و به آنها اجازه می دهد چیزهایی را ببینند که صاحبان مشاغل ممکن است نبینند. مشاوران کسب و کار اغلب در صنایع مختلف و با مشتریان مختلفی کار می کنند.

این امر بینش و ایده های بسیار ارزشمندی را از بسیاری از راه های مختلف به آنها می دهد. آنها می توانند از تخصصی که از صنایع دیگر به دست می آورند استفاده کنند و آنها را با یک صنعت جدید سازگار کنند. طراحی کمپین ها و برنامه های تجاری جدید می تواند چالش برانگیز باشد و زمان زیادی را صرف کند. مشاوران کسب و کار به شما کمک می کنند تا این برنامه ها را سریعتر و واضح تر توسعه دهید و سپس به شما کمک می کنند تا آنها را عملی کنید.

مشاوران کسب و کار می توانند نقاط قوت و ضعف شرکت شما را که ممکن است به علت مشغله کاری ندیده باشید، مشخص کنند. باقی ماندن در بودجه برای موفقیت یک شرکت ضروری است.

مشاوران کسب و کار می توانند در پیدا کردن مناطق ضعیف در هزینه های شما کمک کنند و راه حل های خلاقانه ای برای آن مناطق ارایه دهند.

مشاوران کسب و کار می توانند با تحقیق در مورد مشتری مورد نظر شما و ایجاد یک برنامه بازاریابی هدفمند برای جذب مشتری، به افزایش فروش کمک کنند.

مشاوران کسب و کار از چه ابزاری استفاده می کنند؟

مشاور کسب و کار به برنامه ریزی، تحقیق و سازماندهی زیادی نیاز دارد. استفاده از ابزار مناسب برای حمایت از مشاغل، خود می تواند مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد. برخی از مهمترین ابزارهای مشاوران تجاری در زیر ذکر شده است: نرم افزار CRM: نرم افزار CRM (مدیریت ارتباط با مشتریان) برای کمک به بهبود روابط مشتری شما طراحی شده است.

این نرم افزار به شما امکان می دهد اطلاعات و تعاملات مشتری را ردیابی کنید، موارد را به اشتراک بگذارید و پیشرفت را ردیابی کنید. گرچه نرم افزارهایCRM مختلفی با ویژگی های مختلف موجود است، بنابراین تعیین نیاز شما قبل از انتخاب نرم افزار، یک امر حیاتی است.

نرم افزار اتوماسیون:

به عنوان یک مشاور احتمالن چندین پیشنهاد کسب و کار دارید.داشتن نرم افزار اتوماسیون به شما کمک می کند پیشنهادات کسب و کار را به یک ساختار حرفه ای تبدیل کنید. علاوه بر این، بسیاری از الگوهایی را ارایه می دهند، که می تواند ساعت ها در کار شما صرفه جویی ایجاد کند.

ابزارهای مدیریت پروژه:

بیشتر مشاوران کسب و کار همزمان چندین مشتری مختلف را مدیریت می کنند. علاوه بر این، بسیاری از پروژه های مختلف را برای هر مشتری مدیریت می کنند. استفاده از ابزارهای مدیریت پروژه به پیشرفت پروژه کمک می کند و پروژه ها را منظم نگه می دارد

ابزارهای سنجش زمان:

زمان مهمترین عامل برای موفقیت یک کسب و کار محسوب می شود تا انجا که اخیرن چابکی سازمانی مهمترین عامل موفقیت در عصر کنونی است. داشتن ابزاری برای سنجش زمان که نه تنها با زمان کار شما هماهنگ باشد بلکه به شما امکان می دهد این زمان را برای پروژه های مختلف طبقه بندی کنید بسیار مفید است. به عنوان مثال میانگین زمان مکالمات تلفنی شما چه میزان است؟

مخلص کلام

مشاوره کسب و کار یک شغل بسیار ارزشمند است که می تواند به ارتقا کسب و کارها کمک کند. مشاوران تجربیات بی نظیری دارند که به مشاغل کمک می کنند تا در مسیر رسیدن به اهداف سازمانی، چالش ها را با اطمینان و تضمین بیشتری پشت سر بگذاریم. به راحتی می توان مدعی شد موفقیت در کسب و کارهای امروزی قطعن به مشاور کسب و کار با تجربه نیاز دارد. دنیای امروز با گذشته تفاوت های بسیار زیادی کرده است؛ متاسفانه دنیا تغییر کرده است و ما تغییر نکرده ایم.

مطالب مرتبط