دکتر کامران صحت
جادوی افزایش کاریزما

جادوی افزایش کاریزما

آیا تا کنون دیده اید! که برخی از افراد در برقراری ارتباط و جذب دیگران از برخی دیگر موفق ترند. یا به عبارتی بعضی از افراد به آسانی توانایی هیپنوتیزم دیگران را دارند و قادرند بر آن ها تأثیر بگذارند.

این اشخاص به محض ورود به مکانی توجه همه ی افراد پیرامون خود را جلب می کنند. به نظر می رسد این افراد به راحتی به آن چه می خواهند دست پیدا می کنند. آن ها دارای نیرو و انرژی خاصی هستند که این نیرو همان کاریزما یا جذبه است.

مشاوره آنلاین با دکتر کامران صحت

در حقیقت مهم ترین ابزار یا مهارت تأثیرگذاری بر دیگران کاریزما یا جذبه است. کاریزما مهارتی انگیزشی و حیاتی است. این مهارت حیاتی موفقیت، بر تمام جنبه های زندگی سایه می افکند. شغل، روابط و توانایی اثرگذاری بر دیگران و درآمد شما همه وابسته به توانایی شما در بروز جذبه یا کاریزما است. کاریزما توانایی مجاب کردن افراد است تا باورتان کنند، تحت تأثیر قرار بگیرند و به شما اعتماد کنند.

شما به آن ها انگیزه داده و کمک می کنید که خودشان را در آینده ای تصور کنند که شما ترسیم کرده اید. به عبارتی شما منبع قدرت و الهام بخشــی آنان می شوید. اغلب ما این افراد را سوپراستارهای سینما، سیاست مداران و رهبران مذهبی، کارآفرینان و رؤسای بزرگ تصور می کنیم. رهبران و سیاست مدارانی مانند: وینسون چرچیل، فیدل کاسترو، نلسون ماندلابنینو موسولینی ناپلئون بناپارت و مالکوم ایکس و... هنرمندان، سوپراستارهایی هم چون اپرا وینفری، جورج کلونی، آنجلینا جولی، اوا پرون، الویس پرسیلی، مرلین مونرو و همفری بوگارت و... کارآفرینان و مدیران بزرگی همچون استیو جابز، بیل گیتس.

تاریخچه کاریزما

تحقیقات بیولوژیست ها نشان می دهد که، کاریزما یا جذبه از ابتدای خلقت انسان تا کنون همراه بشربوده است. در طول تاریخ همواره افراد یا رهبرانی بوده اند که به دلیل داشتن کاریزما یا جذبه پیروانی داشتند. برخی بسیار محبوب و مورد علاقه مردم بودند و دارای شخصیت مثبت و صلح طلب مانند: ( ماهتما گاندی، مارتین لوتر کینگ) و برخی علارغم داشتن پیروان زیاد دارای شخصیتی منفی و جنگ طلب که دست به کشتار و جنایات زیادی زدند مانند آدلف هیتلر و ژوزف استالین.

گسترش واژه کاریزما از اواسط قرن بیستم آغاز شد اما این اصطلاح برای اولین بار توسط ماکس وبر جامعه شناس، حقوقدان و سیاست مدار آلمانی مورد توجه و بررسی قرار گرفت و امروزه کاربرد زیادی دارد. ماکس وبر کاریزما را این گونه تعریف کرد: کیفیت استثنایی شخصی که به نظر می رسد واجد یک قدرت طبیعی و فوق بشری یا دست کم غیر عادی است، که از گذر آن چون مرد مقتدر و سرنوشت ساز جلوه می کند و بدین دلیل مریدان یا هوادارانی گرد او جمع می شوند.

کاریزما چیست؟

کلمه کاریزما در لغت به معنای فره و در زبان یونانی به معنای هدیه یا موهبت که از نام الهه یونانی کاریز گرفته شده است. شاخص کاریزما زیبایی کامل و بخشایندگی است. کاریزما یا فرهمندی به معنای جذابیت غیر عادی و دارا بودن صفات و خصوصیات منحصر به فرد، ویژه و متمایز است که مورد علاقه و ستایش تعداد زیادی انسان ها است.

شخصیت کاریزماتیک به کارکتری گفته می شود که به دلیل داشتن خصوصیات و ویژیگی های خاص الگو و الهام بخش دیگران است. افراد کاریزماتیک از نگاه دیگران دارای قدرت رهبری فوق العاده هستند. آن ها دارای شخصیتی دوست داشتنی، قابل اعتماد، پرانرژی، اعتماد به نفس بالا و قدرت بیانی نافذ هستند.

یونانیان قدیم اعتقاد داشتند که کاریزما نیرویی الهی است که با فرد زاده می شود و آدم های عادی از داشتن این نیروی الهی محرومند. اما روان شناسان و جامعه شناسان امروزی معتقدند علاوه بر ذاتی بودن، کاریزما یک مهارت است که با آموزش و تمرین و تکرار قابل یادگیری است.

چند تعریف از کاریزما

تونی الساندارا: کاریزما یا جذبه، توانایی تأثیر گذاری مثبت بر دیگران با ایجاد ارتباط فیزیکی، عاطفی و عقلی است.

جری اسپنس: کاریزما انرژی است که از حیطه قلب سرچشمه می گیرد و چنان چه گوینده هیچ احساسی نداشته باشد چیزی برای انتقال دادن وجود ندارد. کاریزما زمانی اتفاق می افتد که احساسات گوینده به شکل خاص به فرد دیگری منتقل شود.

کرت و دبلیومونتسن: کاریزما توانایی ایجاد ارتباط مؤثرو الهام بخشیدن به دیگران است برای رسیدن به موفقیت بیشتر ، به عبارت دیگر کاریزما یعنی برخورداری از این توانایی که دیگران را بر آن داریم مشتاقانه خواسته ی مان را برآورده کنند. در حقیقت این افراد ترغیب می شوند دیگران را نیز برای برآوردن خواسته های ما وارد عمل کنند.

ویدیو آموزشی اصول ارتباطات موثر دکتر کامران صحت را مشاهده فرمایید.

خصوصیات و ویژیگی های درونی شخصیت کاریزماتیک

در ادامه به 8 مورد از خصوصیات ها ویژگی های درونی شخصیت های کارزماتیک می پردازیم:

1- انضباط فردی:

انضباط فردی یک مهارت ضروری در زندگی است، که برای داشتن کاریزما و تأثیرگذاری دراز مدت بر دیگران به آن نیاز داریم. انضباط و اراده، قدرت درونی ما هستند. این قدرت درونی به ما انگیزه و اشتیاق داده و ما را به سمت موفقیت واقعی سوق می دهد.

همچنین موجب شهامت و استقامت در ما می گردد. اما در مقابل بی انضباطی و بی نظمی پیامدهایی همچون افسردگی و کسالت را به همراه می آورد و این احساسات در تضاد با فردی است که دارای کاریزما می باشد. انضباط فردی انتخابی است برای رسیدن به آینده ای بهتر، کاریزمایی بیشتر و قله های موفقیت.

2- شایستگی و صلاحیت

یکی از صفات لازم برای داشتن کاریزما و افزایش توانایی تأثیر گذاری بر دیگران، صلاحیت، شایستگی، دانش و تخصص در موضوعی است که دیگران انتظار دارند فرد در آن صاحب آگاهی باشد.

چنان چه مردم تصور کنند شما درباره ی موضوعی که صحبت می کنید توانایی و دانش کافی ندارید، آن گاه صحبت های شما را نپذیرفته، در نتیجه الگوی خوبی برای آن ها نخواهید بود. دانش و توانایی های شما در حوزه تخصص مورد نظر، باعث افزایش صلاحیت می شود که این صلاحیت طی یادگیری مستمر و تجربه به دست می آید.

فراموش نکنید صلاحیت و شایستگی واقعی تنها زمانی حاصل می شود، که شما بتوانید توانایی ها و مهارتهای خود را باهم ترکیب کنید، و در نتیجه منجر به افزایش کاریزما در شما می شود.

3- ندای درون

افرادی که دارای کاریزما هستند به ندا و الهامات درونی خود گوش می دهند. با به کارگیری ندای درون توانایی فرد برای تأثیرگذاری بر دیگران افزایش می یابد. ندای درونی کمک می کند تا دیگران را درک کرده و شناخت کاملی از رفتارها و حرکات آنها به دست آورید.

در حقیقت ندای درون ما ترکیبی از احساسات، عقل و تجربیات ماست. افرادی که بتوانند بین افکار تصادفی و ندای درونی خود تمایز قایل شوند در زندگی و کار خود موفق تر هستند.

4- شرافت

بدون شک یکی از ارکان کاریزما، شرافت و شریف بودن است. در حقیقت مهم ترین خصوصیت برای متقاعد کردن افراد شرافت است.

مردم باید بدانند و احساس کنند آنچه می گویید را باور دارید و انجام می دهید. غالباً مردم از بودن در کنار اشخاص شریف و با صداقت لذت می برند. اولین قدم برای تبدیل شدن به فردی شریف، خودشناسی است.

5- هدف

افرادی که دارای کاریزمای بالا می باشند همواره برای خود اهداف جدید ترسیم می کنند. داشتن یک هدف واقعی و با ارزش نه تنها افراد بیشتری را جذب شما می کند بلکه باعث افزایش تأثیر گذاری بر دیگران خواهد شد.

برای مطالعه ویدیو آموزشی هدف گذاری اینجا را کلیک کنید.

برخی از افراد بر این باورند که تکرار عبارات تأکیدی روزانه، هدفشان را به جهان تحمیل می کند و باعث می شود آرزوهای آن ها تحقق یابد.

6-شهامت

شهامت مهم ترین فضیلت انسانی است، زیرا امکان داشتن بقیه ی فضایل را هم ممکن می سازد. شهامت ویژیگی است که برای تأثیر گذاشتن بر دیگران و تقویت جذبه در افراد همواره به آن نیاز است. مردم باید بدانند شما حتی در موقعیت های سخت و دشوار هم شهامت و جسارت چیزهایی را که می گویید دارید.

افرادی که کاریزما دارند شجاع و جسورند. آن ها خود را درگیر چالش می کنند. یادتان باشد شهامت و شجاعت به این معنی نیست که احساس ترس از بین می رود بلکه نشان می دهد افراد جرأت و روحیه مقابله با ترس، مشکلات و مسائل را دارند و همچنین در سخت ترین شرایط بهترین تصمیمات را اتخاذ می کنند. در حقیقت شجاعت به شما کمک می کند تا به خودشناسی برسید.

7- خلاقیت

خلاقیت یعنی درایت و نوآوری در تولید ایده های جدید برای حل مشکلات که یکی از صفات لازم برای یک فرد کاریزماتیک است. با استفاده از خلاقیت شور و اشتیاق تازه ای نسبت به اهداف و آینده ایجاد خواهید کرد. خلاقیت مانند جرقه ای است که آتشی را روشن می کند. نترسیدن از اشتباه، علاقه به کسب تجربه و شهامت و قبول شکست از صفات کاریزماتیک بودن است.

8- تمرکز

هر فردی که بخواهد صفات کاریزماتیک را در خود افزایش دهد، نیاز اساسی به تمرکز روی کارها و اهداف خود دارد. افراد موفق روزشان را با برنامه ریزی مکتوب به روی کاغذ آغاز می کنند و همیشه به روی اهداف خود تمرکز می کنند. برای زمان و وقت خود ارزش قائل هستند و مدیریت زمان دارند. این افراد به خوبی قادرند افکار خود را از مسائل پوچ و حاشیه ای دور نگه داشته و تمرکز و فکر خود را بر روی مسائل مهم بگذارند.

خصوصیات و ویژیگی های بیرونی شخصیت کاریزماتیک

شور و شوق

شور و اشتیاق برای اثر گذاری و انتقال جذبه روی دیگران ضروری است افرادی که دارای کاریزما هستند شور و اشتیاق قلبی از خود نشان می دهند، که این عمل موجب کاهش شدت ترس، نگرانی و اضطراب می شود،این با کسب دانش و معلومات درباره ی موضوع مورد نظر شور و حرارت بیشتری ایجاد می کنند، و به کاری که انجام می دهند اعتقاد و ایمان راسخ دارند، باور به عملکرد خود باعث ایجاد هیجان در کارها می شود.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس ویژیگی است که باعث افزایش کاریزما می شود. مردم افرادی را که دارای اعتماد به نفس کافی هستند و به توانایی های خود ایمان دارند را الگوی مناسبی برای خود می دانند. اما اعتماد به نفس با خودپسندی و تکبر و خودخواهی متفاوت است، مردم از افراد متکبر دوری می کنند. مردم اعتماد به نفس شما را از نحوه ی برخوردتان با مسائل، حرکات بدن، لحن صدا و تصمیماتی که در شرایط سخت می گیرید درک می کنند. افرادی که دارای کاریزما هستند با نشان دادن اعتماد به نفس در حیطه کار، فعالیت و زندگی باعث جلب اعتماد دیگران می شوند.

هم خوانی و مناسب بودن

هر فرد برای ایجاد کاریزما در بین مردم به توافق و هم خوانی میان آن چه می گوید و آن چه انجام می دهد بسیار نیاز دارد. هرچه بیشتر در تمام جنبه های پیام خود تداوم و هم خوانی داشته باشد صادق تر و واقعی تر به نظر خواهد آمد و اگر فرد به پیام خود باور نداشته باشد، دیگران هم آن را باور نخواهند کرد. همخوانی ( عمل و نیت) باعث ایجاد اعتماد و در نهایت افزایش کاریزما خواهد شد، و این اتفاق زمانی رخ می دهد که، حرکات بدن، کلمات و لحن شما در یک مسیر هماهنگ قرار گیرند و پیام کلامی و غیر کلامی شما یکی شود.

خوش بینی

برای ایجاد یک شخصیت کاریزماتیک، خوش بینی نقش مهمی دارد. مردم به کسانی که نگاه و نگرش مثبت به زندگی دارند بیشتر گرایش و علاقه دارند. اما خوش بینی فقط داشتن یک نگرش مثبت و یا دائما حرف های امیدوار کننده زدن نیست. خوش بینی یعنی داشتن این دیدگاه و تفکر که همه چیز در نهایت خوب و درست خواهد شد، ایمان به این که اهداف در دسترس خواهند بود. خوش بینی یعنی در هر موقعیتی مثبت نگر بوده و به دنبال راه هایی برای حرکت رو به جلو باشید، افراد کاریزماتیک شکست ها را موقتی و ناکامی ها را به عنوان فرصت می بینند.

قدرت مثبت

افرادی که کاریزما دارند ذاتا می دانند چگونه از اشکال مختلف قدرت مثبت استفاده کنند. قدرت زمانی می تواند به فرد کمک کند که از راه مثبت آن استفاده کند تا به نیازهای خود دست پیدا کند. یادتان باشد قدرت با اعمال زور و فشار فرق دارد. قدرت باعث به وجود آمدن اعتماد و افزایش کارایی می شود. افراد کاریزماتیک نیازی به تحمیل کردن خود بر دیگران یا وادار کردن افراد به کارهای مبتذل ندارند آن ها خوب می دانند چگونه از قدرت برای اهداف اخلاقی استفاده کنند.

انرژی و تعادل

افرادی که کاریزماتیک دارند، در بدو ورود به هر مکانی جلب توجه می کنند، انرژی و جذبه آن ها به همه منتقل می شود. آن ها در گفتار و رفتار خود پر از شور، شوق و اشتیاق هستند. افراد موفق انرژی خود را با تعادل و یکپارچگی افزایش می دهند. بدون تعادل و بدون انرژی کاریزمای وجود نخواهد داشت. عدم تعادل باعث از بین رفتن انگیزه و کاهش انرژی می شود. در زندگی خود تعادل را در شش حوزه حفظ کنید، مالی، سلامتی و جسمی ، روحی و عاطفی ، فکری و ذهنی و معنوی و اجتماعی.

شوخ طبعی و خوش بختی

افرادی که کاریزما دارند شاد و سرزنده و شوخ طبعند. شادی وشوخ طبعی با کاریزما رابطه مستقیم دارد، شادی واقعی از افکار، احساسات و کارهایی که برای دیگران و خود انجام می دهیم نشأت می گیرد. شوخ طبعی باعث می شود مردم پذیرای فرد شوند و ارتباط بهتری برقرار کنند. مردم اغلب جذب افرادی می شوند که شاد و شوخ طبعند چرا که باعث ایجاد یک احساس خوب و خشنودی در آن ها می شود. اغلب افراد خوش بختی را در قالب ثروت ، شهرت، موفقیت و شانس می بینند، اما توجه کنید این منابع خارجی هستند و از بیرون به دست می آیند، آن چه درون فرد اتفاق می افتد بزرگترین معیار اندازه گیری خوش بختی است. در حقیقت خوش بختی پایدار در زمان حال است نه آینده

نقش مهارت های ارتباطی در افزایش کاریزما

روانشناسی به نام آلبرت محرابیان در طی تحقیقاتی که بر روی ارتباطات موثر انجام داد به نتایج جالبی دست یافت که بیانگر این موضوع است که: 55% ارتباطات موثر به وضعیت ظاهری و زبان بدن افراد، 38% به نوع گفتار و فن بیان و 7% به محتوای کلام و واژه بستگی دارد. بنابراین بیشترین عامل اثرگذاری به روی مخاطب به وضعیت هر فرد و کمترین میزان تأثیرگذاری به مخاطب به محتوای اصلی پیام بستگی دارد.

وضعیت ظاهری

تحقیق دکتر محرابیان نشان می دهد که ظاهر افراد تأثیر زیادی بر قضاوت مخاطب می گذارد. ما همواره در نگاه اول از روی ظاهر افراد، ذهنیتی در خود ایجاد می کنیم. که مبین شخصیت وی است. ظاهر نه تنها به جذابیت فرد بستگی دارد، بلکه به سایر عواملی مثل: نوع پوشش، و آرایش مو وصورت، بهداشت فردی، زبان بدن ، نحوه راه رفتن و ایستادن ، دست دادن و حتی جزئیاتی هم چون برند ساعت و زیورآلات در اولین ارتباطات حضوری با مخاطب بسیار اهمییت دارد. سه ثانیه اول ارتباطات از سه ساعت بعدی مهم تر است. اگر در اولین ملاقات نتوانید به روی مخاطب اثر بگذارید بسیار دشوار خواهد بود تا در ادامه ی ارتباط یا ارتباطات بعدی موفق شوید.

زبان بدن

زبان بدن ابزاری است برای برقراری ارتباط با مخاطب بدون استفاده از کلام و واژگان به عبارتی دیگر زبان بدن مجموعه ای است از حرکات و رفتارهای ما هنگام ایجاد ارتباط با مخاطب، افرادی که کاریزما دارند از ارتباطات غیر کلامی مثبت یا زبان بدنی مناسب ( هماهنگی بین اعضاء بدن و حرکات) استفاده می کنند تا بر روی مخاطب خود اثر بگذارند و او را شیفته خود بکنند.

تسلط بر مهارت های غیر کلامی باعث می شود علاوه بر ایجاد و افزایش جذابیت ها در نگاه مخاطب و همچنین انتقال درست پیام ها، افکار و اندیشه ی مخاطب را تا حدودی حدس زده و بهتر بشناسیم تا در نهایت ما را در ایجاد یک ارتباط موثر یاری کند. زبان بدن در ارتباطات حضوری و حتی تلفنی اهمییت زیادی دارد.

نکات مهم در ارتباطات حضوری

  1. پوشش مناسب
  2. رعایت بهداشت فردی
  3. حفظ فاصله و حریم شخصی
  4. زبان بدن مناسب
  5. طرح سوال و جواب مناسب به منظور درک سخنان مخاطب
  6. شنود موثر

برخی از نشانه های غیر کلامی حاکی از یک ارتباط موفق و اثرگذار شامل موارد زیر می شوند:

  • لبخند زدن
  • تماس چشمی طولانی
  • حرکت سر به نشانه تأیید
  • وضعیت آرام بدن
  • خم شدن به سمت جلو
  • کج شدن اندک سر
  • اصوات و الفاظ تأییدی و همچنین باز بودن کف دست.

برخی از نشانه های غیر کلامی حاکی از یک ارتباط ناموفق و نامطلوب موارد زیر می باشد:

  • نگاه کردن به اطراف
  • ساعت و یا تلفن همراه
  • درهم کشیدن ابروها
  • تکان دادن زیاد پاها
  • دست به سینه ماندن
  • خاراندن گوش و بینی
  • قطع سخنان مخاطب
  • کشیدن شانه ها و بدن به سمت عقب
  • توجه نکردن به مخاطب

چند دلیل عدم شنود موثر:

  1. عدم علاقه ی مخاطب به گوینده و صحبت های او
  2. نداشتن زمان کافی
  3. شنونده به لحاظ جسمی و روحی در شرایط نامناسب است
  4. مخاطب مایل است بیشتر گوینده باشد.
  5. سروصدا در محیط 

فن بیان و سخنوری

افراد کاریزماتیک مهارت های ارتباطی فوق العاده دارند آن ها قادرند دیگران را مجذوب صحبت هایشان کنند. آن ها در مکالمات تلفنی، ارتباطات حضوری، جلسات مذاکره و یا ارائه سمینار بهترین عملکرد را دارند و سخنرانان برجسته ای هستند. برای داشتن یک شخصیت کاریزماتیک باید سخنران ماهری باشید و برای رسیدن به جایگاه سخنوری حرفه ای به مهارت های زیادی نیازمندید. از جمله: تسلط بر مهارت های ارتباطی، فن بیان نافذ، تحلیل زبان بدن، زبان بدن اصولی، آموزش مبانی سخنوری، خبر خوانی، نحوه ی نوشتن متن و محتواسازی، آشنایی با شعر و ادبیات، آشنایی با مباحث جامعه شناسی و روانشناسی، آشنایی با هنر و اقتصاد، آشنایی با فلسفه و مسائل مذهبی و بسیاری موارد دیگر.

به عبارتی یک سخنور باید انسان شناس باشد تا بتواند برای انسان ها سخنرانی کند. و آن ها را تحت تاثیر قرار دهد و در مسیر درست و دل خواه هدایت کند. اما به جز موارد گفته شده شما باید اشتیاق کافی به این کار را داشته باشید و تصمیم بگیرید که سخنران ماهری شوید. نظم و ترتیب ، برنامه ریزی ، اراده برای مقابله با مشکلات ، تمرین و ممارست را از یاد نبرید.

فن بیان (هنر چگونه گفتن)

مجموعه ای از تکنیک ها و روش هایی که با فراگیری و به کارگیری آن ها می توانید به بیانی موثر و مناسب دست یابید. بیان نافذ ابزاری برای پیشبرد اهداف و ایجاد ارتباط موثر است. نکاتی در جهت تقویت فن بیان: صداسازی، نفس گیری، مشدد خوانی، شمرده صحبت کردن، حاضر جوابی، بداهه گویی، بازی با تن صدا ( بالا و پایین)، ریلکس کردن، تمرین و تکرارو بازی با کلمات.

سخنوری (هنر چه گفتن)

سخنوری فن اقناع و ترغیب است و یا به بیانی دیگر صحبت کردن یک فرد برای گروهی به منظور هدفی خاص که می تواند آگاهی بخش، اثرگذار و یا سرگرم کننده باشد. هدف اصلی سخنوری تأثیرگذاری و ترغیب مخاطب است. وظیفه یک سخنران این است که مخاطبان را به گونه ای ترغیب کند که طرز تفکر ، احساس و عملکرد مخاطبان را تغییر داده و یا تحت تأثیر قرار دهد.

نحوه جذب افراد در سخنوری

ارسطو فیلسوف مشهور یونانی به اهمییت سخنوری به عنوان ابزار ضروری و لازم رهبری پی برد، او ارکان اصلی ترغیب را به سه قسمت منطق اخلاق و احساس تقسیم کرد. به طور خلاصه: منطق: به واژه ها، کلمات و دلایلی که در سخنرانی ها می آورید اشاره می کند.

تمامی صحبت ها باید مثل قطعات پازل در کنار هم قرار گیرند و منسجم و سازمان یافته باشند.

اخلاق: به شخصیت، رفتار و صداقت در هنگام صحبت کردن اشاره دارد. افزایش اعتبار قبل و بعد سخنرانی نزد مخاطبان، و احتمال این که صحبت را بپذیرند و به توصیه ها عمل کنند اهمییت دارد. مانند بیان واقعیت، آمار و ارقام، حقایق علمی و استدلالی که از آن ها استفاده می کنید.

احساس: جنبه درون مایه و عاطفی صحبت است که دیگران را تحت تأثیر قرار می دهد. مانند بیان ترحم و ترس از دست دادن، آرزو و تمایلات، حس میهن پرستی، حس انسانی و مذهبی، مهم ترین رکن در صحبت های سخنور است. در سخنرانی و گفتگو باید از هر سه قسمت ذکر شده به اندازه ی لازم و کافی استفاده شود تا مخاطب را به بهترین شکل ممکن تحت تأثیر و ترغیب قرار دهد.

محتوای کلام: در سخنرانی و گفتگو، انتخاب درست کلمات ، واژه ها و اصطلاحات اهمییت زیادی دارند. برای داشتن یک سخنرانی خوب و اثرگذار باید جملات شما از لحاظ دستوری صحیح باشند و از کلمات و اصطلاحات مناسب استفاده کنید چرا که مخاطب بسسیار باهوش است و در همان ابتدای سخنرانی پی به میزان تبحر و تسلط شما به موضوع سخنرانی می برد. مطالعه زیاد، نوشتن ، بازی با کلمات ، تمرین و تکرار در رسیدن به این مهارت شما را یاری می کند.

نقش احساسات در کاریزما

افراد کاریزماتیک به خوبی می دانند حد فاصل میان منطق و احساسات به باریکی مویی است، آن ها از هر دو برای اثرگذاری بر مخاطب استفاده می کنند. اما نکته مهم این جاست که احساسات افراد همیشه بر منطق ایشان غلبه می کند. منطق امری موقتی است در حالی که احساسات پیام شما زمان طولانی باقی می ماند.

احساسات ما را به انجام کار یا اعمالی ترغیب می کند در حالی که منطق آن اعمال را توجیه می کند ( ما با احساسات تصمیم و با منطق توجیه می کنیم). برای این که بر دیگران اثر خوبی به جای بگذارید و آن ها را تحت تأثیر قرار دهید، باید بتوانید حس خوبی به آن ها منتقل کنید. احساساتی هم چون عصبانیت، نگرانی، ترس، خشم و غم کاریزما را کاهش می دهند و در مقابل احساساتی هم چون شادی و امید، امنیت و آرامش، تحسین و پذیرش کاریزما را افزایش می دهند. در ضمن عوامل خارجی مانند موسیقی، بو، رنگ، صدا، نور و ... بر احساسات اثر گذارند.

جذب مردان و زنان

یکی از شگفتی های آفرینش وجود تفاوت های بین زنان و مردان است. مردان و زنان چه از لحاظ ظاهری و چه از نظر فکری و ذهنی با هم تفاوت های زیادی دارند. همین تفاوت ها نشان می دهد که تکنیک های اثر گذاری و نحوه برخورد با مردان و زنان متفاوت است، اما پرداختن به این مقوله بسیار گسترده است. توصیه می شود برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر به مقاله ی 17 روش علمی و جذاب بودن مردان از نگاه زنان نوشته دکتر کامران صحت، مردان مریخی و زنان ونوسی اثر جان گری، رازهایی درباره زنان و رازهایی درباره مردان اثر باربارا دی آنجلیس مراجعه کنید.

مردان: غالب مردان از حسی برخوردارند که روان شناسان به آن حس نگرانی از موفقیت می گویند. بسیاری از آن ها این ترس و نگرانی را دارند که مبادا موفقیت ها و موقعیت های اجتماعی که به دست آورده اند را از دست بدهند، آن ها همواره و به طور مستمر به دنبال موفقیت های بیشتری هستند.

از جمله راه های جذب مردان این است که به صحبت هایشان گوش دهید و از آن ها سوالاتی بپرسید و در مقابل پاسخ ها از فعالیت ها و موفقیت هایشان تقدیر کنید. مردان از موفقیت های کاری ، موقعیت اجتماعی و همچنین احترام ، توجه ، تقدیر و تأیید از سوی افراد ، به خصوص زن مورد علاقه شان احساس ارزشمندی و مهم بودن می کنند و جذب افرادی می شوند که این نیازها را تأمین کند.

زنان: احساسات در زنان نقش بسیار پر رنگی دارند.ارزش فردی و اعتماد به نفس در زنان از کیفیت روابط آن ها با افراد مهم زندگیشان سرچشمه می گیرد. سه نیاز اساسی زنان توجه، احترام و محبت است. زنان جذب مردانی می شوند که به آن ها توجه کرده و احترام بگذارند و از آن ها حمایت کنند. یکی از راه های جذب زنان این است که به آن ها توجه کنید و به صحبت هایشان گوش دهید، بدون این که کلامشان را قطع ، نصیحت و یا سرزنششان کنید.

آن ها بیشتر از این که راهنمایی بخواهند، شنونده خوب می خواهند. با آن ها به صورتی رفتار کنید که نشان دهد مجذوب و شیفته او شده اید و از آن ها سوالاتی در مورد آرزوها، علایق ، اهداف و خواسته هایشان بپرسید. زنان جذب مردانی می شوند که به نیازهای آنان پاسخ دهند و همچنین نسبت به آن ها توجه و احترام داشته باشند.

راز کاریزما

انسان ها به طور فطری نیازمند توجه، احترام، تقدیر، تحسین و تأیید هستند و دوست دارند با آن ها به گونه ای رفتار شود که احساس با ارزش بودن کنند. بنابراین راز کاریزما به بیان ساده این است که رفتار، گفتار و کردار شما با افراد به گونه ای باشد که احساس ارزشمند بودن کنند.

کاریزما انتقال انرژی و احساس خالص ما به دیگران است. انسان های با جذبه به خوبی می دانند که اگر مهم ترین سخنران، مشاور و روان شناسی باشند و همچنین تیزهوش ترین ذهن ها را دارا باشند، اگر اعتبار و صلاحیت لازم را نداشته باشند تأثیرگذار نخواهند بود، آن ها همچنین می دانند که قسمت عمده ی این اعتبار و صلاحیت از نحوه ی رفتار و تعامل آن ها با دیگران حاصل می شود.

قدرت بخشیدن به دیگران بهترین هدیه ای که می توانید به دیگران بدهید، پذیرش آن ها بدون قید و شرط است. این بدان معناست که آن ها را همان گونه که هستند بپذیرید. عیب جویی و انتقاد بیش از حد باعث تضعیف روحیه آن ها می شود. در مقابل تلاش کنید به آن ها امید، شور و اشتیاق رسیدن به اهدافشان را بدهید. به آن ها احترام بگذارید و با آن ها همدل شوید.

در مقابل کارها و اعمال کوچک و بزرگ از آن ها تقدیر و تشکر کنید و انتخاب ها و تصمیمات و موفقیت هایشان را تأیید کنید. در عین حال با بصیرت و دوراندیشی آن ها را راهنمایی کرده و به نیازها و خواسته هایشان اهمییت دهید.

همواره تلاش کنید ویژیگی های شاخص و موفقیت های آن ها حتی کوچک را با روشی مناسب تحسین کنید و به آن ها انگیزه دهید. به نظرات و پیشنهادات و گفته هایشان توجه کنید. وقتی با انسان ها این گونه رفتار کنید آن ها احساس مهم و موثر بودن می کنند که باعث افزایش اعتماد و عزت نفس در آن ها می شود.

در نهایت در مقابل احساس خوبی که به آن ها منتقل کرده اید از بودن با شما لذت برده و احساس قدرت می کنند، در مقابل به شما علاقمند می شوند و این امر به خوبی شما می افزاید. مهم ترین اصل موفقیت این است که بدانید چگونه با مردم کنار بیایید.

اشتباهاتی که کاریزمای شما را کم می کند

  • ظاهر و پوشش نامناسب
  • عدم رعایت بهداشت فردی
  • عدم شور و اشتیاق کافی در رفتار و گفتار
  • لحن و بیان ضعیف
  • احترام نذاشتن به حریم شخصی افراد
  • پرسیدن سوالات غیر ضروری و غیر مرتبط
  • زیاد صحبت کردن، بیش از حد به مسائل کم اهمییت پرداختن
  • بحث و جدل برای اثبات عقاید
  • نگرش منفی و بدبین بودن
  • با تحکم و زور صحبت کردن و اصرار بیش از حد به انجام کاری
  • یک طرفه قضاوت کردن و عجول بودن
  • آوردن بهانه های ناموجه و کم ارزش در صحبت ها
  • نداشتن شهامت ، جسارت و اعتماد به نفس در بیان عقاید
  • ترس ناشی از پذیرفته نشدن و عدم تأیید خود
  • مبالغه، جنجال و بزرگ نمایی در گفتارو اعمال
  • ریاکاری و فریبکاری در اعمال و رفتار

نتیجه گیری

در قلمرو موفقیت انسان ها در تجارت و زندگی، ارتباطات موثر مقدم تر و پیشگام تر از مهارت های دیگر است. ارزشمندترین سرمایه شما کاریزما یا جذبه شماست. شخصیت و اعتبار شما، نظرات و افکار دیگران درباره ی شما، میزان اثربخشی و تأثیر گذاری بر انسان ها قسمتی از این سرمایه است.

توانایی شما در این که فرد با جذبه یا دوست داشتنی باشید بیش از هر خصوصیت دیگری درهای موفقیت را به رویتان باز خواهد کرد. اما مهارت در هر کاری با یادگیری، تمرین، تکرار و کسب تجربه حاصل می شود. بنابراین پس از مطالعه ی این مقاله و آموختن حقایق ساده درباره ی کاریزما، قدم بعدی تمرین و تکرار تکنیک های بیان شده و شرکت در دوره های تخصصی ارتباطی است. دنیای امروز با گذشته تفاوت های زیادی کرده است، مشکل اساسی این است که دنیا عوض شده و ما عوض نشده ایم.

به منظور پیشرفت در کسب و کار خود ویدیو آموزشی رازهای موفقیت کسب و کار را مشاهده نمایید.

مطالب مرتبط