دکتر کامران صحت
برندینگ و مدیریت در سالن های زیبایی

برندینگ و مدیریت در سالن های زیبایی

این مقاله به بحث برندسازی در سالن های زیبایی می پردازد. شاخصه های سهم برندسازی، مراحل و عوامل موثر در ایجاد یک برند خوب را مورد بررسی قرار می دهد.

همچنین عوامل مهم و موثر در موفقیت، مراحل راه اندازی، افزایش مشتری، ویژگی های یک مدیر کامل، انتخاب منابع انسانی و همچنین انواع تبلیغات مفید را برای یک سالن زیبایی، مورد ارزیابی قرار می دهد.

این مقاله به دو بخش مدیریت و برند سازی در سالن زیبایی می پردازد.

امروزه موضوع برندسازی دارای اهمیت زیادی است. یکی از شاخصه های موفقیت در هر کسب و کاری برندسازی قدرتمند و اصولی است. در عصر کنونی با توجه به تنوع و کثرت کسب و کارها و رقابت و تنوع در خدمات، جذب، حفظ و شناسایی مشتریان سخت تر از گذشته است و برندسازی در دوره کنونی به صورت تخصصی تر مورد بررسی قرار می گیرد.

در این مقاله به برندسازی در سالن های زیبایی می پردازیم. آمارها نشان می دهد یکی از شادترین مشاغل دنیا حرفه آرایشگری است. سالن های زیبایی و یا آرایشگاه ها در دسته فعالیت های خدماتی قرار می گیرد، بنابراین یکی از عوامل موفقیت در این حرفه کیفیت خدمات است. اما موفقیت در این حرفه نیازمند عوامل دیگری از جمله مدیریت درست و حرفه ای، پرسنل آموزش دیده و متخصص، تجهیزات به روز و برندسازی اصولی و حرفه ای است. این شغل هم مانند مشاغل دیگر ارتباط تنگاتنگی با هنر و فنون بازاریابی و مدیریت کسب و کار دارد.

موضوع بسیار مهم در موفقیت هر سالن زیبایی آن است که 68% علت انتخاب یک سالن از طرف مشتری به اخلاق، ادب، رفتار و ارتباطات پرسنل و سالن با مشتری بستگی دارد نه کیفیت خدمات زیبایی سالن.

تاسیس سالن زیبایی

برای تاسیس یک سالن زیبایی اولین مرحله در نظر گرفتن بودجه است. بر اساس بودجه و یا مبلغ تعیین شده است که ما، مکان، فضا، اندازه سالن، تجهیزات، تبلیغات و... را انتخاب می کنیم.

انتخاب مکان یک سالن زیبایی در یک شهر به بازار هدف سالن بستگی دارد. چنانچه قرار باشد خدمات متفاوت و گران قیمتی را به 20 درصد مشتریان پولدار شهر خود ارایه نمایید لازم است در منطقه ای قرار بگیرید که سطح دسترسی مشتریان به شما بسیار آسان باشد و بالعکس.

6 نکته کلیدی برای تاسیس سالن زیبایی

  • تعیین بودجه
  • تهیه لیست از هزینه ها
  • برآورد هزینه ها (رهن و اجاره، جواز، نامه های لازم از ارگان های دولتی، هزینه تجهیزات و دکوراسیون، مواد و ابزارها، اقلام مصرفی، هزینه قبوض و...)
  • هزینه دستمزد کارکنان
  • هزینه آموزش و مشاوره
  • هزینه تبلیغات و برندسازی

چشم انداز و اهداف سالن زیبایی خود را تعریف کنید

چه بازارهایی را هدف قرار داده اید و یا چه مخاطب و مشتریانی را مد نظر دارید؟

چقدر از این بازار سهم می خواهید؟

دوست دارید در مورد برند شما چه کسانی و چه بگویند؟

چه جوایزی را می خواهید؟

در کدام جشنواره و مسابقات می خواهید شرکت کنید و برنده شوید؟

چقدر درآمد می خواهید و یا چقدر دارایی برای برندتان می خواهید؟

اهداف خود را به صورت کامل و جزیی از یک سال تا 10 سال بنویسید (اهداف یک ساله، دوساله و...) برای آنها استراتژی داشته باشید و برنامه ریزی کنید. برای موفقیت و اصولی عمل کردن حتما آموزش شخصی خود و دریافت مشاوره از مشاوران مجرب در دستور کار خود قرار دهید.

مدیریت سالن زیبایی

مدیر یک سالن زیبایی باید یک شخصیت کاریزماتیک و دارای جذابیت باشد. فردی که به عنوان مدیر سالن زیبایی شروع به فعالیت می کند، باید به لحاظ شخصیتی مناسب این سمت باشد، اما اگر بخواهیم دقیق تر به این موضوع بپردازیم بر اساس مدل DISC و تست MBTI که یکی از کامل ترین تست های روانشناسی است فرد باید D بالا یعنی شخصیتی برون گرا و وظیفه محور داشته باشد، استفاده از این دو ابزار نه تنها برای انتخاب شغل سمت مدیر در سالن زیبایی بلکه برای ایجاد ارتباطات موثر در سالن زیبایی توصیه می شود.

برای مطالعه در مورد مدل DISC اینجا را کلیک کنید.

مدیران آشنا و مسلط به مدل دیسک هم تصمیم گیری بهتر در محیط کار و هم ارتباطات موثر و مثبت با کارکنان دارند و در نهایت، ارتباطات خوبی با مشتریان خواهند داشت که کمک به وفادار سازی مشتریان می‌شود.

اما اگر به تازگی مدیر یک سالن زیبایی شده اید باید مهارت های زیادی فرا بگیرید و در مورد مسایل زیادی اطلاعات داشته باشید. البته در بسیاری از سالن زیبایی، مالک مجموعه به علت های مختلف تمایل به حضور تمام وقت در سالن را ندارد و تصمیم به استخدام مدیر اجرایی می نماید. در این صورت هم می بایست به انتخاب مدل رفتاری مناسب برای هدایت مجموعه دقت فراوان داشت.

مدیر یک سالن زیبایی چه مهارت هایی باید داشته باشد؟

1- آشنایی با اصول و فنون مدیریت در سالن زیبایی

2- روانشناسی ارتباطات

3- اصول تبلیغات (آشنایی با علم بازاریابی و فروش)

4- آشنایی با نرم افزارهای مدیریتی و ارتباطی

5- آشنایی با امور حسابداری

6- آشنایی با کامپیوتر و نرم افزارهای مرتبط با سالن زیبایی مانند فتوشاپ

7- آشنایی با اصول و فنون تبلیغات

8- آگاهی در مورد برندسازی اصولی در سالن زیبایی

همچنین اطلاعات زیادی در مورد رقبا و نحوه ی عملکرد آن ها به دست بیاورید و جایگاه خود را در بازار مشخص کنید. اگر اطلاعات و یا مشکلاتی در مدیریت و هر یک از قسمت ها داشتید حتما از افراد حرفه ای متخصص مشاوره بگیرید.

به عنوان یک مدیر مدبر و موفق ساعت هایی را برای آموزش و به روز بودن در زمینه مدیریت و تخصص حرفه‌ی آرایشگری اختصاص دهید. از کارکنان و پرسنل خود بخواهید که آنها هم تایم و زمانی را برای آموزش اختصاص دهند.

آموزش مستمر یکی از المان های موفقیت در هر کسب و کاری است. به خاطر داشته باشید، نبود مدیریت مدبر باعث بروز مشکلاتی از جمله ذرگیری پرسنل و کارکنان باهم، درگیری پرسنل با مشتریان و یا کم انگیزه شدن آن ها و در نتیجه پایین آمدن کیفیت خدمات به مشتریان می شود.

طراحی داخلی سالن زیبایی چگونه باید باشد؟

ایجاد فضای دلنشین در آرایشگاه به خصوص سالن انتظار بسیار اهمیت دارد. فضا و دکوراسیون آرایشگاه خود را به نحوی طراحی کنید که دقیقا یادآور یک سالن زیبایی باشد، با انتخاب رنگ مناسب و نورپردازی حرفه ای فضایی دلنشین ایجاد کنید.

با استفاده از وسایل تزیینی، ابزارهای مدرن، گل ها، بوی مطبوع، موزیک، عکس ها و تصاویر جذاب از مشتریان باعث جذابیت سالن زیبایی خود شوید.

قسمت سالن انتظار مشتری باید طراحی خوبی داشته باشد، آن چنان سرگرم کننده باشد که مشتریان گذشت زمان را احساس نکنند. اتاق یا قسمتی برای استراحت کارکنان در زمانی که مراجعه کننده ندارند و همچنین اتاق و یا محیطی برای تعویض و پرو لباس و استراحت مشتریان اختصاص دهید.

فضای سالن زیبایی

اگر سالن بزرگی دارید اتاقی را برای اطفال و کودکان اختصاص داده و در آن از کتاب ها و وسایل سرگرم کننده استفاده کنید، یادتان باشه که بعضی از مشتریان با کودکان خود به سالن می آیند، داشتن چنین امکانی باعث تمایز شما می شود.

در طراحی داخلی سالن از ترکیب رنگ ها و هارمونی رنگ ها توسط طراحان حرفه ای استفاده کنید. برخی از ترکیب رنگ های جذاب (بنفش و طلایی)، (قرمز و سفید)، (مشکی و سفید)، (سفید و طلایی) می‌باشند، که بیشترین کاربرد را در این چند سال اخیر در سالن های زیبایی داشته اند و با بازخورد خوبی از سمت مشتریان مواجه شده اند.

منابع انسانی

استخدام و جذب پرسنل یکی از چالش هایی است که مدیران سالن زیبایی پیش رو دارند و اگر هم پرسنل خوب و با تجربه را استخدام کنند، نگهداری و حفظ آن ها به مدت طولانی کار دشواری است.

با رفتن هر پرسنل تعدادی از مشتریان هم که از خدمات پرسنلی که سالن را ترک کرده راضی بوده اند دیگر به سالن مراجعه نخواهند کرد. بنابراین برای وفادارسازی مشتریان در قدم اول باید پرسنل وفادار داشته باشید.

راه های جذب پرسنل می تواند از طریق سپردن به دوستان و نزدیکان، مراجعه ی خود فرد، آگهی و تبلیغات و اعلام نیاز به سایت ها و روزنامه و... باشد. در زمان استخدام و مصاحبه می بایست با گرفتن آزمون تئوری و عملی و استفاده از ابزارهایی مثل DISC مطمئن شوید که فرد مورد نظر برای سمتی که در نظر گرفته اید مناسب است.

در انتخاب منشی، مدیر داخلی سالن زیبایی، مدیر تبلیغات، مدیر روابط عمومی، حسابدار، نگهبان و... دقت کنید. هر فردی که در سالن شما مشغول به کار است در حقیقت نقش مهمی در انتقال حس خوب یا بد و ایجاد یک تصویر مثبت و یا منفی در مشتریان خواهد داشت.

اگر فرد مورد نظر به دقت انتخاب نشود، حتی در زمانی که کیفیت خدمات عالی باشد، برخورد بد و غیر حرفه ای پرسنل می تواند باعث از دست رفتن مشتریان و ایجاد یک تصویر بد در ذهن مشتریان شود. (صحت، آداب معاشرت حرفه ای در کسب و کار).

برایان تریسی معتقد است برای جذب پرسنل از قانون سه تایی تبعیت کنید: سه بار مصاحبه در سه روز مختلف با سه نفر مختلف و در سه اتاق مختلف می تواند بسیار مهم باشد. به عبارتی هر چه قوانین سخت گیرانه اعمال نمایید در حفظ و نگهداشت منابع انسانی موفق تر خواهید بود.

منابع انسانی در آرایشگاه ها و سالن های زیبایی

انتخاب منشی

منشی سالن باید دارای ویژگی هایی باشد که تعدادی از آن ها به شرح زیر می باشد.

  1. ظاهر مناسب و آراسته
  2. مهارت برقراری ارتباطات موثر. این مهارت ها از زبان بدن و فن بیان خوب تا روانشناسی مشتری و توانایی به دست آوردن اطلاعات از مشتریان می باشد.
  3. آشنایی با کامپیوتر و سیستم های اطلاعاتی – آشنایی با ابزارهای الکترونیکی
  4. منظم و با دقت
  5. آشنایی به امور حسابداری در صورتی که حسابدار در سالن نباشد.
  6. روابط عمومی بالا 

از دیگر وظایف منشی اطلاع رسانی به مشتریان درباره ی خدمات سالن و یا خدمات جدیدی که به تازگی به سالن اضافه شده است. همچنین ترغیب و تشویق مشتریان به اخذ قرارداد با سالن و تنظیم وقت ها است.

ایجاد انگیزه در پرسنل:

شرکت در تصمیم گیری ها: تلاش کنید نظر کارکنان و پرسنل را در هنگام تصمیم گیری بپرسید و به آن ها احساس با ارزش بودن بدهید. آن ها به دلیل ارتباط نزدیک با مشتریان اطلاعات خوبی را در اختیار مدیران سالن زیبایی می گذارند.

تشکر و قدردانی: در مقابل زحمات و فعالیت های مثبت کارکنان از آن ها تقدیر و تشکر کنید، این عمل باعث ایجاد انگیزه در آن ها می شود.

احساس آرامش و صمیمیت: پرسنل سالن هم مانند مشتریان در هنگام مراجعه به سالن نیاز به آرامش، احساس راحتی و صمیمیت دارند، بنابراین چه در برخورد با آن ها و چه ایجاد اتاق استراحت، با آن ها همکاری کنید.

جایزه تعیین کنید: در ازای کارهای خوب و مثبت کارکنان به آن ها جایزه بدهید، تلاش کنید به حرف‌های آن ها گوش داده و نیازهای آن ها را بر طرف کنید. با استفاده از اطلاعاتی که از فرم های استخدامی در مورد علایق و خواسته های آن ها دارید در جهت امتیاز دادن و به عنوان هدیه و جایزه استفاده کنید.

ایجاد انگیزه برای کار گروهی: این انگیزه از هم دلی و تشویق آن ها در انجام کار گروهی می تواند فضای آرایشگاه را فضای آرام و دوستانه و در نهایت باعث جذب مشتریان شود. این ایجاد انگیزه با توجه به علایق افراد متفاوت است. تلاش کنید ماهی یک بار کلاس ها و برنامه های تفریحی و سرگرم کننده داشته باشید.

ایجاد رقابت سالم: با شیوه های درست کارکنان را تشویق به کار گروهی کنید، تلاش در جهت به دست آوردن موفقیت در یک رقابت سالم

بهترین پرسنل خود را تشویق کنید: کارکنان خوب و پر انگیزه را با دادن جایزه و با ایجاد یک شرایط خوب تشویق کنید تا هم چنان پرانگیزه و پرتلاش باشند.

آموزش: آموزش و تمرین مستمر برای پرسنل سالن را فراموش نکنید. هر سال زمانی را به برنامه های آموزشی مفید و موثر برای پرسنل خود در نظر بگیرید.

بین کارکنان تبعیض قایل نشوید: به تک تک پرسنل توجه کنید و به آن ها احترام بگذارید، توجه کنید که هر فردی به تنهایی باعث تاثیرات مثبت و منفی در نگاه مشتریان می شود، به آن ها آگاهی دهید که موفقیت تک تک آن ها در گرو موفقیت سالن زیبایی است.

به ایده های خلاقانه و نو پروبال دهید: پرسنل خود را تشویق کنید که در اجرای شیوه ی کار و انجام فعالیت های خود خلاقیت و نوآوری داشته باشند و همیشه به دنبال بهتر شدن و متفاوت بودن در جهت مثبت و یاد گرفتن تکنیک های جدید باشند.همچنین به آن ها جسارت امتحان کردن چیزهای نو و تازه را بدهید.

برای کارکنان هدف تعیین کنید: در تعیین هدف برای کارکنان از آن ها نظرخواهی کنید تا باعث شود انگیزه ی بیشتر برای انجام کارها داشته باشند.

قاطع و صادق و روشن نگر باشید: در تصمیم گیری ها قاطع باشید و مواضع خود را اعلام کنید که چه می خواهید، چه فکر و چه انتظاری از آن ها دارید. در رفتار خود صادق و منطقی و روشن فکر باشید و از نظرات و ایده های آن ها استقبال کنید.

اعتماد را در کارکنان ایجاد کنید: با کارکنان طوری رفتار کنید که آن ها به شما اعتماد کنند و اگر در مواقعی مشکلات و یا نظراتی داشتند بتوانند راحت با شما صحبت کنند و شما را در جریان مسایل و مشکلات و اتفاقات که پیش می آید بگذارند.

دو عامل بسیار مهم در راه اندازی سیستم های انگیزشی غیر مالی: طراحی سیستم تشویق و تنبیه و نظام پیشنهادات در ساختار یک سالن زیبایی محسوب می شود.

راه های جذب مشتری

خدمات سالن زیبایی از لحظه ورود مشتریان به سالن زیبایی و اولین برخورد آن ها که می تواند ازطریق مستخدم، نگهبان، باغبان دم در تا منشی، مدیر داخلی، کارکنان و پرسنل، حسابدار و مدیر سالن زیبایی باشد شروع می شود.

یکی از راه های جذب مشتریان و وفادارسازی آن ها ارایه خدمت رایگان است. ارایه خدمتی رایگان در کنار سایر خدمات باعث ارزش افزوده برای مشتریان می شود. به طور مثال: در کنار خدمت میکاپ، خدمت عکاسی رایگان، در کنار خدمت رنگ مو خدمت ویتامینه و ماسک مو رایگان. در کنار کوتاهی مو، خدمت سشوار یا براشینگ مو و...ارائه بدهید.

احترام گذاشتن به مشتری، برخورد گرم و دوستانه و شنود دقیق، حفظ تماس چشمی و داشتن لبخند از موازدی است که به جذب مشتری برای سالن های زیبایی کمک می کند.

خوش قول و منظم باشید و به وقت مشتری احترام بگذارید و از هدر رفتن وقت و معطلی مشتریان جلوگیری کنید و زمان انتظار را کاهش دهید.

از دیگر مواردی که می تواند به جذب مشتری کمک کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احترام به سلیقه و نظرات مشتری
  • متمایز باشید: ارایه خدمات متفاوت، قیمت ها، زمان و تایم متفاوت در ارایه خدمات. مثل ارایه خدمت در روزهای تعطیل
  • توجه به نیاز و خواسته مشتریان
  • توجه به انتقاد و شکایت مشتریان
  • داشتن باشگاه مشتریان (خدمات ویژه)
  • داشتن سیستم اطلاعاتی (آگاهی دادن به مشتریان در مورد خدمات جدید و تحقیقات و امتیازات خاص)
  • گیفت و هدایای تبلیغاتی، کارت هدیه، بلیط کنسرت و سینما یا استفاده از خدمات موسساتی که با آن ها مراوده و همکاری دارید.
  • تجهیزات و دستگاه های مدرن و خدمات جدید که شما را از سایر رقبا متمایز کند.
  • سرویس دهی در سالن مانند: اتومبیل و یا سرویس ایاب و ذهاب، رستوران و کافی‌شاپ
  • آراستگی ظاهر پرسنل و کارکنان، پوشش مناسب و رعایت بهداشت فردی
  • ختصاص دادن مکان مناسب و قفسه برای مشتریان دائمی سالن، برای نگهداری وسایل شخصی مثل حوله و برس و...
  • طراحی داخلی و دکوراسیون زیبا
  • برندسازی اصولی در سالن های زیبایی (به تمامی عوامل موثر در برندسازی اصولی و حرفه ای توجه داشته باشید)

مشتری یابی در سالن زیبایی به سه روش زیر انجام می شود که برای هر سه بخش برنامه ای مدون طراحی کنید:

  1. حفظ مشتریان کنونی
  2. فراخوانی مشتریان گذشته
  3. شناسایی مشتریان جدید 

برندسازی

برای برندسازی باید به 5 مورد توجه کنید:

1- آگاهی بخشی: مردم را از بودنتان آگاه کنید.

2- درک کردن: تمام شخصیت، تعهد و هدف برندتان را به مشتریان بفهمانید تا مشتری شما را کامل بشناسد.

3- اعتماد: بعد از شناخت باید در مشتری اعتماد سازی کنید و یا اعتماد ایجاد کنید.

4- وابستگی: سعی کنید مشتری بعد از دریافت خدمت و یا خرید محصول از شما به شما وابسته شود.

5- تداوم ارتباط با مشتری: تلاش برای حفظ ارتباط با مشتری و ایجاد یک رابطه تعاملی و دوطرفه (وفادارسازی مشتریان)

در برندسازی سالن زیبایی باید به همه ی عوامل و شاخصه ها اهمیت بدهید. به طراحی حرفه ای المان ها، عناصر هویت برند، بکارگیری حواس، دکوراسیون، تجهیزات و ابزارها، کیفیت مواد مصرفی، کیفیت خدمات، مدیریت، پرسنل حرفه ای و آموزش دیده، تبلیغات و روابط عمومی توجه کنید.

عناصر هویت برند

1- نام سالن زیبایی

انتخاب نام سالن زیبایی یکی از مهمترین اقداماتی است که مدیران سالن زیبایی در برندسازی باید به آن توجه کنند. انتخاب نام مناسب و جذاب باعث می شود که به راحتی وارد ذهن مشتریان شود و در ذهن آن ها باقی بماند، نام مناسب موجب می شود که تداعی و تصویر مرتبط با مفهوم برند را در ذهن مشتریان شکل دهد.

تحقیقات نشان می دهد اگر در نام سالن زیبایی از نام صاحب یا مدیر سالن استفاده شود و یا از اسامی گل ها و اسامی لاتین، به مراتب جذاب تر و در ذهن مشتریان ماندگارترند. (بهترین نام ها، نام های یک یا دو کلمه ای هستند) ویژگی های نام خوب (کوتاه و مختصر بودن، جذاب بودن، دارای معنا و مفهوم خوب، سهولت در خواندن و نوشتن).

2- لوگوی سالن زیبایی

لوگو طرحی گرافیکی منحصربه فرد است برای نشان دادن هویت و خدمات سالن زیبایی. لوگو نماینده سالن زیبایی است و مشتریان بیشتر با سالن آشنا می شوند.

لوگوی سالن باید توسط طراحان حرفه ای طراحی شود. بهتر است در انتخاب لوگو از طرح ها و رنگ های متناسب با سالن زیبایی استفاده شود.رنگ ها از لحاظ روانشناسی تاثیرات زیادی بر روی افراد می گذارند.

در انتخاب لوگو می توان از علامت های واژه ای، علامت های فرم حرف، علامت های تصویری، علامت های انتزاعی و نشانه ها، کارکترها و شخصیت ها، آرم نوشتاری و شمایلی و تلفیقی استفاده کرد.

3- شعار تبلیغاتی

اصطلاح، شعر، یا عبارت کوتاه و مختصری است که هدف اصلی و پیام مجموعه را به راحتی به گوش مخاطب می رساند.

شعار سالن زیبایی پویاترین عنصر هویت برند سالن زیبایی است. کوتاه و مختصر باشد، متمایز از شعار رقبا، نشانه و جوهره و جایگاه پیام شما، سادگی در تلفظ و یادآوری آن، فارغ از هرگونه معنای منفی، انتقال یک احساس خوب، خلاقیت و نوآوری. تحقیقات نشان می دهد استفاده از اشعار و یا شعر نو، بسیار جذاب هستند، به خاطر داشته باشید در شعار تبلیغاتی از خودتان تعریف نکنید.

4- تایپوگرافی

تایپوگرافی عنصر اصلی یک برنامه ی هویت اثربخش در برندسازی سالن زیبایی است، که معمولا توسط طراحان و حروف چینان و تایپوگراف ها انجام می شود. سبک تایپوگرافی سالن زیبایی می تواند متمایز در برندسازی باشد. فونت طراحی شده توسط طراحان می بایست در تمامی قسمت های برند سازی مانند سربرگ و بیزینس کارت استفاده شود.

5- صدای برند

یکی از عناصر هویت برند صداست، صدا یا آهنگ، پیام های موسیقیایی هستند که توسط آهنگ سازان و موزیسین ها ساخته می شود. صدا در مشتریان باعث ایجاد یک احساس مطبوع و یادآور خاطرات است. بنابراین به طراحی صدا توجه کنید. استفاده از صدا به صورت های مختلف در سالن زیبایی، از موزیک لایت و زیبا در سالن و یا صدای خاص و جذاب فردی در hold گوشی تلفن گرفته تا صدای خاص و موزیک جذابی در تیزر تبلیغاتی شما، در جذب مشتری بسیار تاثیر گذار است.

یکی از استفاده های صدا در ساخت لوگو به صورت لوگوهای صوتی است.

6- بوی برند

درگیرکردن حس بویایی یکی از راه های تاثیرگذاری بر مشتریان است. خصوصا که در سالن های زیبایی به دلیل استفاده از مواد شیمیایی و بوهای متفاوت و در برخی موارد بوهای نامطبوع خاص - حاصل از مواد شیمیایی رنگ کراتین - و مواد مضری مثل تافت و اسپری که برای افراد حساس که آلرژی دارند بسیار آزار دهنده و سرطان زا است.

حتی در مواقعی خود آرایشگران دچار بیماری های ریوی و تنگی نفس می شوند. بنابراین حتما از دستگاه های تهویه مناسب استفاده کنید. برای ایجاد یک فضای مطبوع از عود خوش بو کننده و یا عطرهای سبک استفاده کنید.

تحقیقات نشان می دهد بوهایی مثل قهوه، وانیل، لیمو، نارگیل و عطر گل ها بسیار پرطرفدارند.

7- رنگ برند

رنگ به دلیل تاثیرات روانشناسی که دارد، باعث تحریک احساسات انسان می شود و بسیار مورد توجه طراحان و گرافیست هاست.

انتخاب رنگ مناسب سالن زیبایی چه در لوگو، رنگ سربرگ، بیزنس کارت، هدایای تبلیغاتی، دکوراسیون و تابلو، باید به دقت انتخاب شود. در رنگ سالن به گروه مشتریان، مقوله زیبایی و تاثیرگذاری باید توجه کرد. در انتخاب رنگ به نکات زیر توجه کنید:

  • خاص بودن
  • متمایز بودن
  • متناسب با فعالیت سالن
  • به معنا و مفهوم رنگ توجه شود.
  • آیا در تبلیغات محیطی و چاپی و اینترنتی موثر و خوب است.
  • توجه به محدوده هایی که علایم رنگ در آن ها دیده می شود مانند دنیای مد و دنیای سرگرمی

8- بسته بندی

عمل طراحی و تولید پوشش و جعبه بندی برای محصول را بسته بندی می گویند. اما بسته بندی زمانی در برندسازی سالن زیبایی مفهوم پیدا می کند که شما صاحب یک برند آرایشی و پوستی یا یک محصول باشید.

بنابراین به جز طراحی رنگ، جنس، شکل ظاهری محصول باید به جعبه، کیف، پاکت و باکس آن هم توجه کنید. علاوه براین بسته بندی در هدایای تبلیغاتی که به مشتریان در جهت تبلیغات و وفادارسازی مشتریان ارایه می شود اهمیت زیادی دارد.

9- تبلیغات

یکی از مهمترین ابزارهای ترویج در بازاریابی تبلیغات است. اگرچه امروزه بیشتر بر مقوله ی روابط عمومی تاکید می‌شود، اما همچنان تبلیغات بسیار مهم و موثر در جذب مشتریان و حفظ آنها است.

در انتخاب شیوه ی تبلیغات و رسانه ی تبلیغاتی می بایست قبل از هر اقدامی بودجه را در نظر گرفت و مرحله بعدی انتخاب بازار هدف و مخاطبی است که می خواهیم بر روی آن تاثیر بگذاریم. اما در مورد اطلاعات بیشتر در مورد تکنیک های تبلیغاتی به کتاب اصول فنون تبلیغات علی فروزفر مراجعه کنید. در این کتاب به روش ها و تکنیک های متفاوت در تبلیغات و انواع رسانه های تبلیغاتی و مزایا و فواید هر یک و بهترین شیوه ی تبلیغات برای مخاطب خاص و اصول تبلیغات اشاره می کند.

بودجه ی تبلیغاتی سالن زیبایی که معمولا در دوره ی یک ساله تخمین زده می شود بر اساس گروه‌های مخاطب یا مشتریان اختصاص داده می شود، این بودجه ممکن است در بعضی ماه ها بیشتر و در بعضی ماه ها کمتر در نظر گرفته شوند.

برای انجام امور تبلیغاتی از نظرات یک شخص یا مشاور تبلیغاتی مشاوره بگیرید، چراکه افق دید یک مشاور گسترده تر است.

در تبلیغات سالن زیبایی چه به صورت چاپی، پخشی و تلویزیونی و اینترنتی می بایست نام، لوگو، شعار تبلیغاتی و اطلاعات برند شما وجود داشته باشد.

اگر بودجه کمی برای تبلیغات درنظر دارید می توانید از روش های مقرون به صرفه و کم هزینه استفاده کنید. یکی از این روش ها داشتن صفحاتی در اپلیکیشن ها، شبکه های اجتماعی، تبلیغ در وب سایت های اینترنتی رایگان، وبلاگ، استفاده از ایمیل و ایمیل مارکتینگ است.

انواع تبلیغات بر حسب رسانه

1- تبلیغات چاپی: روزنامه، مجله، کتاب، تراکت و ژورنال

2- تبلیغات پخشی: رادیو، تلویزیون

3- تبلیغات فضای بیرون: تابلوها، اتوبوس ها، مترو، پایانه مسافربری و بنرها در سطح شهر

4- تبلیغات الکترونیکی: اینترنت و وب سایت، وبلاگ، ایمیل

5- سایر تبلیغات: شبکه های اجتماعی (فروزفر،1391: 102).

آگهی تبلیغاتی

یکی از موثرترین روش های تبلیغات ساخت آگهی تبلیغاتی یا تیزر تبلیغاتی است. امروزه افراد بدون هزینه و حتی با ابزارهای شخصی مثل موبایل اقدام به ساخت تیزر، فیلم و مصاحبه می کنند و یا به نوعی بازاریابی محتوایی انجام می دهند.

در اینترنت شغل هایی مثل بلاگر و وبلاگر را زیاد شاهد هستیم. اما برای یک برند سازی اصولی بهتر است تیزر تبلیغاتی شما توسط یک تیم حرفه ای و یک شرکت تبلیغاتی ساخته شود که اعتباری برای سالن زیبایی است.

تیزرهای تبلیغاتی ساخته شده توسط شرکت های تبلیغاتی یک چارچوب، سناریو، محتوا، تکنیک هایی در تصویربرداری، تدوین و اجرا دارند. انتخاب و ساخت تیزر بر اساس زمینه، حیطه فعالیت، سبک ها و قالب هایی است که سازندگان تیزر بر اساس نوع فعالیت پیام و هدف شما می سازند.

از میان سبک ها و قالب های زیادی که برای تیزر انتخاب می شوند سبک مستدل، سبک جدی، سبک طنز، واقعی و غلو شده را می توان نام برد. و در میان قالب ها (قالب نمایشی، طرح مساله و حل آن، سبک زندگی، سبک گویندگان و شخصیت ثابت و تاییدی و تصاویر کوتاه و داستانی مردم روایت، هجو برداری هویت بخشی، موسیقیایی و نمادگرایی) را می توان نام برد، اگر چه با قاطعیت نمی توان گفت کدام قالب و سبک صددرصد بهتر است و باعث افزایش مشتری می‌شود، اما آمارها نشان می دهد در برندسازی سالن زیبایی بیشتر از سبک احساسی، سبک طنز و از میان قالب‌ها، قالب سبک زندگی و قالب نمایشی، قالب گویندگان و قالب شخصیت ها و گروه های مرجع و قالب مردم روایت پرکاربردترین است.

یکی از بهترین سبک ها و قالب ها برای تاثیر گذاری بر روی مخاطب سبک احساسی و قالب گویندگان یا شخصیت های مرجع است. سبک احساسی، نشان دادن یک فضای رمانتیک و پر از آرامش و شیک و مدرن برای ایجاد یک احساس خوب قالب گویندگان- گفتگو با افراد مشهور و تاثیر گذار و این که این افراد از خدمات سالن استفاده می‌کنند.

برخی از مشخصه های یک آگهی برجسته و اثربخش

  • آگهی خوب باید توجه مخاطب را جلب کند.
  • در بین هزار تبلیغ به طور متمایز و اثر بخش بدرخشد.
  • باعث افزایش مشتری و فروش شود.
  • علاقه و نگرش مثبت مخاطب نسبت به محصول و یا برند را ایجاد کند.
  • یک مشکل و یا معضل را به صورت خلاقانه حل کند.
  • دارای سبک و قالب مناسب با توجه به حیطه فعالیت برند باشد.
  • پیام برند را درست انتقال دهد.
  • انتقال یک احساس خوب به طوری که در ذهن مخاطبان حک شود و تداعی کننده یک خاطره یا موضوع جذاب باشد.
  • اهداف و نگرش برند را به خوبی بیان کند و مخاطب را با برند آشنا کند.
  • غلو نکند و وعده ها و مزایای موجود در آگهی، مطابق ویژگی های واقعی محصول و یا خدمات باشد.

10- کارت ویزیت

یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی سالن زیبایی کارت ویزیت است. طراحی یک کارت ویزیت حرفه ای توسط طراحان و گرافیست باید انجام شود. در ادامه ویژگی های یک کارت ویزیت مناسب را بیان خواهیم کرد:

  • خوانا و جذاب باشد.
  • توجه مخاطبان را به خود جلب کند.
  • بر روی کارت ویزیت باید نام سالن زیبایی ، لوگو، شعار تبلیغاتی، متن کوتاهی که مختصری از نوع خدمت شماست، آدرس وب سایت، ایمیل، آدرس شبکه های اجتماعی، تلفن و آدرس گنجانده شود.
  • طراحی کارت ویزیت شما باید متمایز و منحصر به فرد باشد.
  • فونت استفاده شده همان فونتی است که بر روی تابلو و سربرگ و پاکت نامه شماست.
  • از لحاظ جنس، باید حس خوبی را به مشتری انتقال دهد، از جنس های با کیفیت استفاده کنید

11- وب سایت

در دنیای امروز هر کسب و کاری باید فضایی را در اینترنت داشته باشد. به دلیل گسترش فناوری و افزایش کاربران، پر مخاطب ترین رسانه در بین رسانه های تبلیغاتی اینترنت است.

پایین بودن هزینه تبلیغات و سهولت دسترسی یکی دیگر از دلایل پر مخاطب بودن آن است. نداشتن ایمیل، وب سایت و یا صفحه در شبکه ها ی اجتماعی به معنای این است که شما به صورت حرفه ای فعالیت نمی کنید. تمام برندهای موفق در سطح دنیا وب سایت و ایمیل و یا صفحه در شبکه های مجازی دارند.

طراحی وب سایت توسط طراحان وب سایت انجام می شود، اما رنگ برند شما و مشخصاتی نظیر نام سالن، لوگو و شعار تبلیغاتی می بایست در وب سایت وجود داشته باشد.

ویژگی های یک وب سایت خوب شامل سادگی و جذاب بودن، ترکیب صحیح رنگ ها، تعداد صفحات کمتر در جهت سفارش محصول و رزرو وقت به صورتی که مشتری سردرگم و گیج نشود.

قسمتی را برای باشگاه مشتریان و خدمات ویژه در نظر بگیرید. وب سایت شما باید به روز باشد و هر هفته و یا هر روز مطلب و تصاویر جدیدی که کمک به پر بازدید شدن وب سایت کند، داشته باشد.

خبرنامه یکی از مهمترین قسمت های یک وب سایت است. قسمت نظرات و پیشنهادات را نادیده نگیرید و از آن در جهت ارتقای امکانات و کیفیت خدمات استفاده کنید. قسمت های سرگرم کننده و جذاب مانند: تست های روانشناسی، (بازی و سرگرمی)، توصیه های زیبایی و آموزش، آلبوم نمونه کار از مواردی است که به جذابیت وب سایت کمک می کند.

یکی دیگر از روش های تبلیغاتی و جذب مشتری تهیه آلبوم های نمونه کار از کلیه خدمات سالن زیبایی، فیلم و تیزر در کامپیوتر و یا نمایش فیلم در تلویزیون است. ولی یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین روش ها تهیه آگهی تلویزیونی یا تیزر تبلیغاتی است که در رسانه ی مورد نظر می توان تبلیغ کرد

طراحی وب سایت مجموعه خود را به شرکتی بسپارید که در حوزه سئو (SEO) نیز تخصص داشته باشد و بتواند وب سایت شما را به رتبه های بالای موتورهای جستجو برساند.

12- روابط عمومی

روابط عمومی در سالن زیبایی به چرخه اطلاعات مابین سالن زیبایی با مخاطب یا مشتریان است. این اطلاعات از طریق منشی، کارکنان و مسوول یا تیم روابط عمومی یا مدیر منتقل می شود.

در روابط عمومی شما در تلاشید که یک رابطه بلندمدت، دو طرفه و تعاملی را با مشتریان ایجاد کنید و تفاوت اصلی آن با تبلیغات در این است که تبلیغات برنامه ریزی برای کوتاه مدت دارد.

در روابط عمومی برخلاف تبلیغات رابطه و یا ارتباط شما با مشتریان دو طرفه است، یعنی نظرات و پیشنهادات خود را به شما منتقل می‌کنند، بنابراین ارتباط قوی تری شکل می گیرد.

اقدامات PR یا روابط عمومی در سالن زیبایی می تواند سخنرانی در سیمنارها و کنفرانس ها و یا همکاری در امور اجتماعی از طریق رسانه ها و ابزارهای ارتباطی، شرکت در نمایشگاه ها و جشن ها باشد.

شاید یکی از مهمترین اقدامات روابط عمومی در یک سالن زیبایی برگزاری مراسم افتتاحیه و مراسم سالگرد باشد. از این دو فرصت بازاریابی می توانید با روش روابط عمومی بهره بسیار خوبی ببرید.

نتیجه گیری

لازمه موفقیت در کسب و کارهای خدماتی و زیبایی - به ویژه سالن های زیبایی- علاوه بر داشتن مهارت های لازم در این حرفه، داشتن یک مدیریت قوی و همچنین رعایت اصول برندسازی در تمامی قسمت ها است.

سالن های زیبایی که نتوانند خود را با تغییر و تحولات، نیاز و خواسته های مشتریان، تنوع در ارایه ی خدمات نسبت به رقبا، استراتژی های تبلیغاتی و همچنین استانداردهای جهانی تطبیق کنند با گذشت زمان از دور خارج خواهند شد. دنیای امروز با گذشته تفاوت های زیادی کرده و مشکل اساسی این است که دنیا عوض شده و ما عوض نشده‌ایم.

مطالب مرتبط