دکتر کامران صحت
لطفا با کفش مشکی جوراب سفید نپوشید

لطفا با کفش مشکی جوراب سفید نپوشید

آمارها نشان می دهد سه ثانیه اول در ارتباطات از سه ساعت بعدی مهمتر است. آیا می دانید سه ثانیه اول شما در ارتباطات حضوری چیست که می تواند بیشترین تاثیر را روی طرف مقابل بگذارد؟

بر اساس آمار دکتر آلبرت مهرابیان، 55% تاثیری که شما روی دیگران می گذارید، به وضعیت ظاهری شما بستگی دارد. در کسب و کار آدابی وجود دارد که می تواند روی مدیران، همکاران و یا مشتریان اثرات ویژه ای بگذارد بنابراین توجه به ظاهر مناسب در آداب معاشرت حرفه ای کسب و کار، بسیار حایز اهمیت است.

اهمیت ظاهر

ظاهر شما بیشترین تاثیر را در ارتباطات حضوری دارد. در این بین نوع پوشش شما اثرات ویژه ای را روی مخاطب می گذارد. تصور کنید فردی را با لباس اسپورت و ظاهری به هم ریخته به شما معرفی کنند و بگویند که ایشان یک فرد حرفه ای در بازاریابی و فروش هستند. آیا شما ایشان را باور می کنید؟ حال تصور نمایید فردی با کت و شلوار رسمی و ظاهری مرتب به شما معرفی کنند و بگویند که ایشان آهنگر هستند؟ حال چگونه تصویر اول و دوم را با تطبیق می دهید؟

متاسفانه بسیاری از مردم هنوز در انتخاب نوع پوشش در امکان مختلف به خصوص کسب و کار دچار سردرگمی و کمبود اطلاعات هستند. ارزانترین یا بدترین لباس ها را سرکار می پوشند. با کفش های راحتی و یا کفش های اسپورت مثل کتانی سرکار می روند. در اینجا می کوشیم تا استاندارد پوشش در محیط های کاری را معرفی نماییم.

کفش ها بهتر است از کفش شروع کنیم. اولین فاکتوری که معمولن به آن توجه زیادی در محیط کار نمی شود. سازمان های زیادی هستند که به لباس فرم در محل کار فکر کرده اند ولی برای کفش پرسنل خود هیچ گونه برنامه ای ندارند. کفش رسمی برای آقایان می بایست چرمی از نوع بند دار، نوک گرد و جلو بسته دارای پاشنه سه سانت باشد. برای خانم ها هم کفش چرمی جلو بسته دارای پاشنه چهار تا هفت سانت توصیه می شود. البته بسیاری از خانم ها یا مدیرانشان ممکن است به صدای کفش خانم ها معترض باشند که توصیه می شود روی پاشنه از لاستیک هایی استفاده شود که صدای کفش را بگیرد. اگر قرار است آقایان یک جفت کفش داشته باشند، کفش مشکی در اولویت است که با هر کت و شلواری قابل ست کردن است؛ و برای دست دوم کفش قهوه ای که با کت و شلوارهای قهوه ای، شیری، شکلاتی و رنگ هایی در این تناژ، مناسب است.

لطفا با کفش مشکی جوراب سفید نپوشید. سال ها پیش رسم بر این بود که مردان از جوراب سفید استفاده کنند تا تمیزی را نشان دهد. این رسم متعلق به سال ها پیش است و حرفه ای ها می دانند که منسوخ شده است. جوراب شما می بایست همرنگ کفش یا شلوار شما باشد.

جذابیتان را دوچندان کنید

در خصوص نوع لباس، به خاطر داشته باشید که رسمی ترین نوع لباس کار در بسیاری شرکت ها، کت و شلوار برای آقایان، کت و دامن، کت و شلوار و یا مانتو شلوار برای خانم ها بسیار مناسب است. رسمی ترین رنگ لباس در این بخش لباس های رنگ تیره و در بین لباس های رنگ تیره سورمه ای رنگ مناسب ترین رنگ در دنیا محسوب می شود.

کت و شلوار آقایان می بایست تک دکمه یا دو دکمه باشد. کت شما نباید بیش از دو دکمه داشته باشد. به خاطر داشته باشید که در حالت ایستاده دکمه بالایی کت باید بسته باشد که این مورد در ایران معمولن رعایت نمی شود و در حالت نشسته باید دکمه باز باشد. کت باید یقه انگلیسی باشد. از پوشیدن کت های یقه گرد و یا تمام دکمه خودداری کنید. کت شما باید تک چاک یا دو چاک باشد. پوشیدن کت های بدون چاک توصیه نمی شود. پوشیدن کت تک، اسپورت محسوب می شود بنابراین پوشیدن کت تک در جلسات رسمی توصیه نمی شود. لطفن لیبل روی آستین کت را جدا کنید. متاسفانه بسیاری از مردم تصور می کنند که لیبل روی آستین کت نباید جدا شود. لیبل روی آستین کت برای این نصب شده است که خریدار در فروشگاه های پوشاک از روی رگال متوجه شوند که متعلق به چه برندی است. بنابراین پوشیدن کت با لیبل روی آستین به هیچ عنوان توصیه نمی شود. پیراهن زیر کت باید آستین بلند و ساده باشد. پوشیدن تی شرت یا پیراهن آستین کوتاه زیر کت ممنوع است. در ضمن استفاده از پیراهن های راه راه، چهارخانه و یا طرح دار توصیه نمی شود. بهترین رنگ پیراهن زیر کت برای کت و شلوار سورمه ای، پیراهن سفید رنگ یا آبی روشن است. در ضمن بهترین حالت پوشش آن است که آستین پیراهن شما از زیر کت، یک سانت بیرون آمده باشد. در صورت استفاده از کراوات، می بایست انتهای کراوات روی سگک کمربند باشد. به دفعات دیده شده که برخی افراد کراوات را کوتاه گره می زنند یا آنقدر بلند گره می زنند که در حالت بستند دکمه کت، از زیر کت بیرون می زند. البته خرافه ای وجود دارد که کراوات کوتاه را مجردها و بلند را متاهلین استفاده می کنند. ولی این موضوع خرافاتی بیش نیست. در گذشته کمربند برای نگه داشتن شلوار استفاده می شد. ولی امروزه کمربند جزو الزامات پوشش محسوب می شود. کمربند شما می بایست همرنگ کفش یا کیف شما باشد. شلوار شما حتمن باید پارچه ای ساده و بدون پلیسه باشد.

به خاطر داشته باشید که کت و شلوار خط دار نیز امروزه از جذابیت ویژه ای برخوردار است. البته در ایران به پارچه دیپلمات یا آلکاپونی معروف است این نوع کت و شلوار را برای اولین بار پرسنل بورس آمریکا به علت تشابه خطوط به آمارهای بورس استفاده کردند.

ساعت چنده؟

امروزه استفاده از ساعت چیزی بیش از نشان دهنده زمان است. بسیاری از مردم به این دلیل که دارای تلفن همراه هستند و تلفن همراهشان دارای ساعت است، از ساعت استفاده نمی کنند. ولی به خاطر داشته باشید که بستن ساعت بسیار ضروری است. ساعت رسمی می بایست بند فلزی و عقربه ای باشد. بستن ساعت های بند چرمی و یا دیجیتال، اسپورت محسوب می شود. در ضمن ساعت می بایست دست چپ بسته شود.

عطر و ادکلن ممنوع!

استفاده از عطر و ادکلن در مذاکرات رسمی ممنوع است. علت آن ایجاد حساسیت برای بسیاری از مردم است که این حساسیت می تواند تمام برنامه کاری شما برای عقد یک قرارداد بزرگ را زیر سوال ببرد. برای جلوگیری از تعرق بدن و بوی بد عرق، پوشیدن عرق زیر زیر پیراهن الزامی است. در ضمن شما می توانید از اسپری های بدن برای جلوگیری از عرق کردن و بوی بد بدن استفاده نمایید. در ضمن در صورتی که در فصل های گرم سال احساس کردید بدنتان بو می دهد، توصیه می شود از عطر و ادکلن زیر لباس خود استفاده نمایید.

تکلیف پوشش سر خانم ها چیست؟

پوشش سر برای خانم های بهتر است روسری یا مقنعه باشد. در این حالت توصیه می شود برای شیک تر نشان دادن پوشش سر توصیه می شود مقنعه داخل مانتو قرار گیرد و یا دسته روسری داخل زیر لباس قرار گیرد.

استفاده از زیور آلات در کسب و کار ممنوع است. شما نهایتن می توانید از انگشتر حلقه در انگشت خود استفاده کنید. پوشیدن انگشتر در سایر انگشتان به هیچ عنوان توصیه نمی شود. موهای خانم ها می بایست بالازده و از پشت بسته شده باشد. برای آقایان موی کوتاه که در شرایط عادی حالت نمی گیرد توصیه می شود.

آراستگی ظاهری

آراستگی ظاهری برای آقایان و خانم ها بسیار مهم است. آرایش ملایم برای خانم ها توصیه می شود؛ و به آقایان توصیه می شود، اول هر هفته موهای پشت گردن، موهای بینی و موهای گوش خود را مرتب نمایند. بنابراین می بینید که عوامل بسیار زیادی در وضعیت ظاهری وجود دارد که می تواند تاثیر زیادی روی مخاطبین شما در کسب و کار دارد. اگر می خواهید جاذبه اولیه در ارتباطات داشته باشید، به ظاهر خود بیشتر توجه کنید.

مطالب مرتبط