دکتر کامران صحت
آنچه فروشندگان لوازم خانگی، موبایل و کامپیوتر نمی دانند

آنچه فروشندگان لوازم خانگی، موبایل و کامپیوتر نمی دانند

صنعت لوازم خانگی، موبایل و کامپیوتر با توجه به ماهیت آن روز به روز در حال تغییر می باشد. از اولین گوشی های تلفن همراه با سیستم عامل های منقرض شده همچون سیمبین و انقراض تولید کنندگان برتر جهان همچون نوکیا تا سخت افزار و نرم افزارهای مدرن و به روز، همه گواهی بر تغییرات بسیار سریع در این بازار است. فروشندگان نسل قبل نیز جای خود را به فروشندگان نسل جدید داده اند. نگارنده در همکاری با برترین برندهای موبایل و کامپیوتر همچون بزرگترین فروشگاه سامسونگ در خاورمیانه در چارسو، نمایندگی سونی، اپل استور، دیجی لند، الجی، بوش، تا فروشگاه های پر فروش تبریز و مشهد و سایر مجموعه های موفق و ناموفق بازار ایران، تجارب خود را با خوانندگان به اشتراک می گذارد.

پیشنهاد می شود ویدیو آموزشی چگونه پولدار شویم دکتر صحت را مشاهده نمایید.

فروشگاه موفق

این روزها متراژ فروشگاه رابطه مستقیم با حجم مشتریان دارد. هر چه فروشگاه بزرگتر، مشتریان بیشتر. بگذریم از این که عواملی همچون جانمایی فروشگاه در خیابان یا مجتمع های تجاری، دکوراسیون، چیدمان، تعداد فروشنده، حذف در ورودی در مجتمع های تجاری، موزیک، بوی مطبوع، درجه حرارت فروشگاه، سقف مرتفع و ده ها عامل دیگر در ایجاد حس خوب خریداران اثر گذار است.

سازمان فروش

برای فروشگاه خود یک سازمان فروش طراحی کنید. اختصاص فضا برای کادر اداری و بازاریابی و فروش از اهمیت ویژه ای برخوردار است. استانداردسازی فرآیندهای این سازمان از طراحی ماموریت، چشم انداز و ارزش تا فرم های مورد نیاز اداری یا بازاریابی و فروش همچون فرم علت های نفروختن می تواند به شما در ایجاد یک سازمان جهانی کمک کند. برای فروش به مصرف کنندگان b2c و شرکت ها و سازمان ها b2b – عقد قراردادهای خدمات رفاهی پرسنل - برنامه ریزی کنید.

فروشنده و بازاریاب

جذب فروشنده در مجموعه ای که قرار است 12 ساعت از فروشنده استفاده کند کار بسیار سختی است. معمولن در فروشگاه های بزرگ اولین توصیه من این است که سازمانی که بیش از 20 نفر پرسنل دارد نیاز به مدیر منابع انسانی دارد.

نکته بعدی جذب، حفظ و توسعه منابع انسانی است. اول دقت کنید که سن پرسنل بازاریابی و فروش باید با سن مشتریان همخوانی داشته باشد. نمی شود فروشنده بیست ساله به مشتریان پنجاه ساله بفروشند. همه چیز باید با هم همخوانی داشته باشد. شرح وظایف و شرایط احراز پرسنل را پیش از جذب از روی چارت سازمانی تهیه نمایید.

از تست های آنالیز شخصیت MBTI و آنالیز رفتار DISC استفاده نمایید. برای جذب فروشندگان حرفه ای، مصاحبه سخت گیرانه داشته باشید. حداقل سه بار مصاحبه نمایید و توسط افراد مختلف و در سه روز مختلف. بازاریابی با فروش فرق دارد. فروشنده هم نمی تواند بازاریابی کند. تیم بازاریابی و فروش را تفکیک کنید. ابتدا مدیران را جذب کنید و استخدام فروشنده یا بازاریاب را به مدیران محول کنید. روی وفاداری پرسنل کار کنید. روی انگیزاننده های غیر مالی برنامه ریزی کنید.

آموزش پرسنل

برای ارتقای پرسنل در بخش بازاریابی و فروش دو گروه از آموزش ها در برنامه کاری خود قرار دهید: آموزش معرفی محصول و آموزش بازاریابی و فروش. هر دو مهم هستند. حتمن جزوات آموزشی در مجموعه تدوین کنید. تعهدنامه آموزشی از پرسنل بگیرید که در صورت خروج از مجموعه پس از آموزش، می بایست خسارت های آموزش را پرداخت نمایند. سازمان را یادگیرنده کنید. روی در و دیوار فضاهای اختصاصی پرسنل، نکات آموزشی را نصب کنید. حداقل برای هر نفر 40 ساعت آموزش در سال پیش بینی کنید. در قبال نمره پایان دوره، نظام تشویق و تنبیه راه اندازی کنید.

تبلیغات و روابط عمومی

برای تبلیغات و روابط عممومی محصولات و خدمات در صنعت لوازم خانگی، موبایل و کامپیوتر یک برنامه ریزی مدون و حرفه ای داشته باشید. ابتدا از بیزنس کارت حرفه ای خود شروع کنید. یک بیزنس کارت متفاوت و حرفه ای می تواند روی مشتریان شما تاثیر بسزایی از فروشگاه مدرن بگذارد. تبلیغات پلاک به پلاک در مناطق خاص را فراموش نکنید ولی متفاوت.

بازاریابی و فروش موبایل

برای یک فروش موفق در صنعت موبایل، ابتدا ببینید مشتری از منظر درآمدی تا چه میزان قرار است سرمایه گذاری کند. این مهم از گوشی قبلی او مشخص است ولی هرگز از مشتری نپرسید تا چه میزان بودجه برای گوشی جدید خود در نظر گرفته است. بعد ببینید از گوشی خوب چه انتظاری دارد؟ نوع کاربری گوشی معمولن به سن و شغل مشتری به شدت مربوط می شود. حتمن امکان چک کردن و لمس کردن گوشی را به مشتری خود بدهید. لمس کردن یکی از ابزارهای مهم در بازاریابی و فروش محسوب می شود. معرفی کاربری های منحصر به فرد متناسب با نیاز مشتری نیز کمک کننده است.

بازاریابی و فروش کامپیوتر

حضور در بازارکامپیوتر می تواند برای افزایش فروش کمک کننده باشد. خرید کامپیوتر برای بازارهای هدف مختلف متفاوت است. دانشجویان معمولن کامپیوترهای کاربردی تر در نرم افزارهای دانشگاهی، معماران کامپیوترهای حرفه ای تر، مدیران کامیپوترهای خاص تر می خواهند. ابتدا بازار هدف خود را تقسیم بندی کنید. هر ماه روی یک بازار هدف برنامه ریزی کنید.

از تبلیغات در بازار هدف هم استفاده کنید. به عنوان مثال تعامل با دانشگاه ها یا انجمن دندان پزشکان می تواند بسیار سودمند باشد. با مشتریان گذشته خود ارتباط خوبی برقرارکنید تا بتوانید فرآیند مراقبت از مشتری را درست برنامه ریزی کنید. اگر مراقب مشتریان خود نباشید، رقبا آنها را با خود خواهند برد.

بازاریابی و فروش لوازم خانگی

اگر سبد محصولاتتان کامل است پکیج زوج های جوان می تواند پیشنهاد خوبی باشد. البته برای این کار باید بتوانید روابط خوبی با دفترخانه های ازدواج، سالن های زیبایی، گلسراها، تالارها و آتلیه های عکاسی و در یک کلام کلیه صنوف مرتبط با ازدواج برقرار کنید. یک سمینار یا میهمانی با صدور گواهینامه تشکر می تواند برنامه به یاد ماندنی برای همکاران صنف ازدواج باشد. البته تشکیل یک گروه کاری برای تبلیغات منسجم همچون کتاب تبلیغاتی "عروس ایرانی" می تواند پیشنهاد خوبی به عنوان مدیریت هزینه های تبلیغاتی در لوازم خانگی باشد.

البته برای دنیای مجازی هم یک برنامه منسجم داشته باشید. از سایت فروش آنلاین گرفته تا طراحی گیمیفیکیشن برای شبکه های اجتماعی. سعی کنید خودتان به عنوان فروشنده جلوی دوربین موبایل دیده شوید. اقدامات خاص همچون خرید لوازم خانگی گذشته و تحویل لوازم نو می تواند کمپین خوبی باشد. در مجتمع های مسکونی پرمخاطب نمایشگاه ده روزه راه اندازی کنید و یک نمایش قدرت از خود داشته باشید.

مخلص کلام

فروش لوازم خانگی، موبایل و کامپیوتر در عصر کنونی با گذشته تفاوت های بسیار زیادی کرده است. اگر تغییر نکنید به همان علت که دایناسورها منقرض شدند، شما هم محکوم به انقراض هستید.

مطالب مرتبط