دکتر کامران صحت
بررسی رفتار مشتری در شهرستان ها

بررسی رفتار مشتری در شهرستان ها

مخاطب شناسی در بازاریابی بسیار حایز اهمیت است و اهمیت آن زمانی بیشتر می شود که قرار است محصولی را در کل کشور بفروشیم. آن موقع است می گوییم مطالعه فرهنگ مخاطب در استان های مختلف دارای اهمیت بیشتری است. بی گمان تبلیغی که در تهران جواب می دهد قرار نیست در کرمان هم جواب دهد.

در این مقاله تلاش می کنیم تا ببینیم مردم در شهرها و استان های مختلف ایران چه رفتار، آداب و رسوم و فرهنگ قالبی دارند. به این مثال ها در تحقیقات اخیر نشریه گالوپ در سال 2017 که خود امریکایی ها اعلام کرده اند تحقیقات گالوپ (gallup) دارای حداقل خطا در آمار و ارقام است دقت کنید.

ایرانی ها در لیست عصبانی ترین مردم دنیا

گزارش موسسه معتبر گالوپ با مطالعه از وضعیت ۱۴۲ کشور جهان تنظیم شده است. این گزارش مردم ایران با ۵۰ درصد جمعیت عصبانی و عراق با ۴۹ درصد و سودان جنوبی با ۴۷ درصد عصبانی ترین کشورهای دنیا معرفی شده اند. یونان با ۶۷ درصد پراسترس ترین کشور دنیا معرفی شده است.

ایرانیان دومین مردمان غمگین دنیا

ایران از نظر سهم اندوه در جهان پس از عراق، مقام دوم را دارد و مصر در رتبه سوم است. بر اساس این گزارش، در این نظرسنجی از نزدیک به ۱۰۰۰ نفر از شهروندان بالای ۱۵ سال هر کشور درباره حساسات منفی همچون اندوه، پریشانی، خشم، درد جسمی و نگرانی پرسیده شده و از آنها خواسته شده برداشت خود را بگویند.

گالوپ ادعا می کند که میزان تایید این موارد در افراد رتبه آن کشور را تعیین می کنند. این نظرسنجی را از طریق تلفن یا حضوری صورت گرفته است. براساس این نظر سنجی 48 درصد از ایرانیان از زندگی در شهریامحل سکونت خود ناراضی بودند ومایل نبودند زندگی در اقامتگاه خود را به دیگران توصیه کنند.

مردم عصبانی ایران

در شهرستان های ایران چه می گذرد؟

شباهت های انسان ها بسیار است چرا که آدمی در تمام نقاط دنیا برای زندگی تلاش می‌کند و شغلی برای خود دست‌و‌پا کرده و تشکیل زندگی می‌دهد و بچه‌دار می‌شود و با خویشان و نزدیکان و دوستان خود معاشرت می‌کند.

انسان ها قوانینی برای خود وضع می‌کنند و آداب و فرهنگ و سنن برای جامعه بوجود می‌آورند. آنان برای زندگی خود خانه، روستا و شهر می‌سازند و از خانواده و کشورشان حفاظت و دفاع می‌کنند و بسیاری شباهت های دیگری نیز دارند. و اما انسان ها تفاوت هایی هم دارند بخصوص تفاوت فرهنگی و آداب و رسوم.

تفاوت فرهنگی بین مردمان قاره‌ها، کشورها و مناطق مختلف و شهرها و روستاها وجود دارد. مثلن مردمان قاره آسیا با قاره آمریکا متفاوت است همچنین با مردمان اروپا و آفریقا. آسیایی‌ها بیشتر مردم آداب‌دان، متواضع، مودب و با حجب و حیا هستند و برای دیگران احترام زیادی قایل می‌شوند و در بعضی مواقع هم ظاهرسازند و منویات درونی خود را بروز نمی‌دهند و تا حدودی پیچیده هستند.

در این قاره کهن آداب و رسوم و سنت های زیادی وجود دارد که از هزاران سال پیش توسط مردمان این قاره بوجود آمده است و در بیشتر موارد هنوز هم پابرجا هستند. سنت هایی که اصالت مردم هر سرزمین را از دیگران متمایز می‌سازد. به عنوان مثال چینی‌ها سنت های مخصوص خود را دارند و هندی‌ها، ژاپنی‌ها، کره‌ای‌ها و اعراب و ... نیز همینطور.

خلقیات ایرانیان

دکتر مقصود فراستخواه (جامعه‌شناس) یک پیمایش آزمایشی در سطح ملی، که پرسش‌هایی درباره خلقیات اجتماعی ایرانیان به شکل الکترونیکی با کمک تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه های سراسر کشور انجام داده است و یکی از سوالات آن پیمایش این بود:

"اگر روحیات و خلقیات ایرانی بحث انگیز است، بیشتر به کدام مولفه‌ها از خلقیات ایرانی مربوط می‌شود؟"

نتایج برحسب رتبه، به شرح زیراست: بالاترین جوابی که در بحث انگیز بودن خلقیات ایرانی داده بودند، «ضعف فرهنگ کار جمعی و فعالیت مشترک گروهی» بود. در رتبه بعد «انتقاد پذیری» را بحث‌انگیز دیدند.

این که ایرانیان از انتقاد آزرده و ناراحت می‌شوند و وقتی کسی از آن ها انتقاد کند، به دل می‌گیرند. در رتبه سوم به رودربایستی زیاد، تعریف و تمجید در حضور یکدیگر و قضاوت‌های منفی در غیاب یکدیگر اشاره کردند. گفتند، تعارف ایرانیان در حد واقعیت و رفتارشان نیست.

در رتبه چهارم گفتند، ایرانیان معمولا پنهان‌کاری می‌کنند و غالباً شفاف نیستند.

در رتبۀ پنجم گفتند، ایرانی‌ها خودمدارند؛ بیشتر خواسته‌های خود را مبنا قرار می‌دهند. بیش از این که به خواسته‌های جمعی و گروه و منافع عمومی فکر کنند، می‌خواهند خود را نجات دهند.

در رتبه ششم معتقد بودند، احساسات در ایران بیشتر بر خردورزی چیره می‌شود.

در رتبه هفتم گفتند، «دروغ» بین ایرانیان رواج دارد. سرانجام معتقد بودند ایرانی‌ها به سختی می‌توانند گفت‌و‌گو و توافق پایداری انجام دهند.

مذهبی ترین و سکولارترین شهرهای ایران کدامند؟

نتایج تحقیقی که در دانشگاه تهران، توسط دکتر خالد رستگار استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شاهد تهران و میثم محمدی دانشجوی کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه تهران در شماره تابستان نشریه جامعه شناسی کاربردی منتشر شده است به بررسی رابطه دینداری، سکولاریسم (آزاد اندیشی و عرف گرایی)، فردگرایی و ارزش های خانوادگی با میزان باروری در مراکز استان های کشور پرداخته است.

بر اساس این پژوهش سکولارترین شهرهای ایران به ترتیب شیراز، تهران، رشت و سنندج هستند مذهبی ترین شهرهای ایران به ترتیب زاهدان، اردبیل، کرمان و قم هستند.

بیشترین تمایل به فردگرایی به ترتیب شیراز، رشت، تهران و مشهد بیشترین تمایل به ارزش های خانوادگی به ترتیب بندرعباس، سمنان، یزد و بوشهر این بررسی نشان می دهد که دینداری و تمایل به مذهب با سکولاریسم و فردگرایی رابطه معکوس دارد و در شهرهایی که دینداری کمتر است، گرایش به فردگرایی و سکولارسیم بیشتر است.

همچنین نرخ باروری در شهرهای مذهبی و متمایل به ارزش های خانوادگی بیشتر از سایر شهر هاست. جالب اینجاست که شهر شیراز در دو شاخص فردگرایی و سکولارسیم رتبه ی اول را در کشور داراست که به این ترتیب شیراز عملاً یکی از غیر مذهبی ترین شهرهای ایران محسوب می شود.

پول دارترین و بی پول ترین مردم در کدام شهرها هستند؟

پولدارترین شهر های کشور به ترتیب تهران، اصفهان، یزد، شیراز و قم هستند و بی پول ترین مردم در سیستان و بلوچستان، کهکیلویه، لرستان و کردها می باشند. ️بطور متوسط هر تهرانی با 58 میلیون تومان، هر اصفهانی با 13 میلیون و هر یزدی با 13 میلیون و هر شیرازی با 11 میلیون تومان و هر قمی با 10 میلیون تومان بیشترین میزان سپرده بانکی را دارند. ️هر سیستان و بلوچستانی با 3 میلیون تومان، کهکیلویه ای با 4 میلیون تومان، هر لرستانی با 4 میلیون تومان و هر کردستانی با 4 میلیون تومان کمترین میزان سپرده بانکی را دارند. متوسط میزان سپرده بانکی به ازای هر نفر برابر با 8 میلیون تومان است.

مطالب مرتبط