بازاریابی و برند سازی در کلینیک های زیبایی، کسب و کارهای مرتبط با حوزه سلامت و درمان، مراقبت های پوست و مو کار دقیق و حساسی است. با وجود این که پیشرفت های زیادی در حوزه بازاریابی خدمات زیبایی و درمانی در سطح دنیا انجام گرفته است متاسفانه، در ایران پیشرفت قابل توجه و فعالیت های دقیق و علمی در این حوزه صورت نگرفته است.
از آن جا که این نوع کسب و کارها به نوعی با زیبایی و سلامت جسمی و روحی در ارتباطند، اعتماد سازی در مخاطبان اهمیت فراوانی دارد چرا که مخاطبان امروز بسیار زیرک و باهوش اند و تنها با کسب اطلاعات از اینترنت و مشاهده یک تبلیغات جذاب تحت تاثیر قرار نمی گیرند.
این مقاله به بحث بازاریابی و برند سازی در کلینیک های زیبایی می پردازد. همچنین روش های تبلیغات موثر، جذب و افزایش مشتری در کلینیک های زیبایی را بیان می کند.
امروزه افراد بیشتر از گذشته به جوانی، زیبایی پوست و مو و تناسب اندام خود اهمییت می دهند، تحقیقات نشان می دهد میزان مراجعه افراد به کلینیک های زیبایی روز به روز در حال افزایش است. همچنین جستجوی افراد در اینترنت و مجلات بیشتر از گذشته برای کسب اطلاعات و آگاهی در مورد مقولات مرتبط با جوانی، زیبایی و سلامت راه های مراقبت از پوست و مو، راز جوان سازی پوست، تناسب اندام، تغذیه، زندگی سالم و... نشان دهنده اهمیت این موضوع است.
اما سوال اساسی این است که، با توجه به حجم بالای مطالب مرتبط با زیبایی در اینترنت و گستردگی تبلیغات و افزایش رقبا چگونه می توان توجه و اعتماد مخاطبان را به دست آورد تا در نهایت آن ها را به مشتری وفادار تبدیل کرد. در پاسخ باید گفت که عوامل و فاکتورهای بسیاری در رسیدن به این موفقیت دخیل هستند از جمله مهم ترین آن ها می توان به بازاریابی هدفمند و برندسازی اصولی در کلینیک های زیبایی نام برد. اما بازازیابی هدفمند و برندسازی اصولی در گرو مسائل متعدد و عوامل بسیار و داشتن زیر ساخت های مناسب در کلینیک زیبایی است.
اما به زبان ساده بازاریابی در کلینیک های زیبایی یعنی شناخت و درک نیاز خواسته ی مشتریان یا مخاطبان بازارو هدف، تلاش در جهت برطرف کردن این نیازهاست. برندسازی به زبان ساده ایجاد جایگاه مناسب در ذهن مشتریان است به صورتی که برند یا نام کلینیک شما جزء دو یا سه برند اولی باشد در ذهن مشتری می نشیند.
برای یک بازاریابی هدفمند و برندسازی اصولی در کلینیک های زیبایی باید به موارد زیر توجه کرد:
به دلیل گستردگی مباحث بازاریابی و ازدیاد تعداد آن که حدود 146 مورد تعریف شده است. امکان پرداختن به تمامی موارد نیست. چرا که بسیاری از آن ها مناسب زمینه فعالیت کلینیک زیبایی نمی باشد.
حتما در انتخاب نوع، روش و برنامه بازاریابی همواره از نظر مشاوران این حوزه استفاده کنید و با توجه به اهداف تعیین شده، بازار هدف، مخاطبان مورد نظر، بودجه و امکانات را مورد توجه قرار داده و بعد تصمیم گیری کنید.
در ادامه چند نوع از انواع بازاریابی مناسب کلینیک های زیبایی را به اختصار بیان می کنیم.
بازاریابی محتوا: بازاریابی از طریق تولید محتوا ( متن، عکس، تصویر، فیلم و ...) برای مخاطبان در اینترنت، وب سایت و شبکه های مجازی و...
بازاریابی مقاله ای: بازاریابی از طریق نوشتن مقالات و مطالب علمی و زیبایی، نشر در اینترنت، وب سایت، شبکههای مجازی و یا چاپ در مجلات، روزنامه و کتاب.
بازاریابی موبایل: بازاریابی و تبليغ از طریق گوشی همراه ( ارسال اس ام اس و تبلیغ در اپلیکشن ها) بازاریابی ویروسی یا دهان به دهان: بازاریابی از طریق پیام یا انتشار یک تبليغ توسط کاربران در اینترنت، شبکههای اجتماعی، ارسال اس ام اس.
بازاریابی کمپین: بازاریابی از طریق شرکت و یا ایجاد کمپین های تبلیغاتی و یا حمایت اسپانسر
بازاریابی برند: بازاریابی از طریق توسعه و گسترش برند کلینیک
بازاریابی اجتماعی: بازاریابی از طریق ایجاد و مشارکت در فعالیت های اجتماعی ( تغییر رفتار در مردم)
بازاریابی فرهنگی: بازاریابی از طریق ایجاد و مشارکت در فعالیت های فرهنگی ( تغیير رفتار و فرهنگ سازی)
بازاریابی انگیزشی: بازاریابی از طریق استفاده از عوامل و مسائل در جهت انگیزش و شور و اشتیاق در مخاطبان
بازاریابی اینترنتی: هرگونه بازاریابی و تبليغ در محیط اینترنت ( وب سایت ها، وبلاگ ها و...)
بازاریابی ورزشی: بازاریابی از طریق استفاده از رخدادهای ورزشی
بازاریابی وفاداری: بازاریابی از طریق استفاده از عوامل و تکنیک هایی در جهت وفادارسازی مشتریان
بازاریابی شبک های اجتماعی: بازاریابی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با داشتن یک استراتژی و برنامهریزی هدفمند و ... .
کلینیک واژه ای فرانسوی به معنای مطب یا درمانگاه می باشد، در اصطلاح به ساختمان یا بخشی از یک بیمارستان یا مراکز بهداشتی و درمانی اطلاق می شود که درمان بیماران یا مراقبت های پزشکی از بیماران به صورت سرپایی انجام می شود.
کلینیک زیبایی به مطب یا مکانی گفته می شود که پس از اخذ مجوز از وزارت بهداشت و دریافت مجوز - پروانه تخصصی خدمات زیبایی - می تواند به انجام یا ارائه خدمات، درمان های زیبایی و ترمیمی بپردازد. این مجوز شخصا به جراح زیبایی یا پزشک متخصص پوست و مو و یا پزشک عمومی که دوره های تخصصی را گذارنده داده می شود. معمولا دو پزشک متخصص و دو پرستار در کلینیک پوست و مو فعالیت می کنند.
برای تاسیس کلینیک زیبایی در قدم اول داشتن یک طرح کسب و کار اهمیت زیادی دارد. طرح کسب و کار یا طرح توجیهی در همان ابتدای امر شما را از بسیاری از مسائل، مشکلات، موانع، فعالیت ها، اقدامات و هزینهها آگاه می سازد. بنابراین بهتر است این طرح توسط یک مشاور حرفه ای نوشته شود. طرح کسب و کار – طرح توجیحی- یک کلینیک زیبایی شامل موارد زیر می باشد:
طراحی داخلی یک کلینیک زیبایی در بازاریابی و برند سازی نقش مهمی را ایفا می کند و بهتر است توسط یک تیم حرفه ای از طراحان داخلی متبحر استفاده شود، چرا که در بدو ورود مشتریان بسیار اثرگذار است. خلاقیت و نوآوری در طراحی و استفاده درست از رنگ ها برای ایجاد یک محیطی آرام، زیبا و دلنشین که باعث ایجاد یک حس خوب در مشتریان شود بسیار حائز اهمیت است.
تحقیقات نشان می دهد استفاده از رنگ های آبی، سبز، سفید، قهوه ای و صورتی در فضای کلینیک زیبایی بسیار مناسب است و از سمت مشتریان با بازخورد خوبی همراه است. علاوه بر رعایت المان های زیبایی فضای محیطی باید به گونه ا ی طراحی شود که رفت و آمد پرسنل و مشتریان به سهولت انجام شود. استفاده از پارتیشن در جهت تفکیک فضا، وجود اتاق ها و فضاهای مخصوص پرسنل از اهمیت خاصی برخوردار است.
یکی از شاخصه های مهم در بازاریابی و برند سازی کلینیک های زیبایی، جذب و افزایش مشتریان- توسعه بازار هدف - تنوع و کیفیت خدمات، استفاده از تجهیزات و دستگاه های مدرن و جدید است.
با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی و همچنین نیاز جوامع مدرن، هر روزه ما شاهد ارائه ی خدمات جدیدتری در کلینیک های زیبایی هستیم. یکی از این خدمات پروتز مو است.
پروتز مو (hair prosthesis) روشی است که در آن با موهای کاملا طبیعی، موهای جدیدی برای خود میسازید و میتوانید چهره خود را بدون هیچ محدودیتی بسازید. این روش جدیدترین راهکار غیر درمانی برای ترمیم موهای از دست رفته شما است. یک پایه ای از جنس سیلیکون پایه موهای طبیعی میشود. انواع پروتز مو با چسبهایی ارگانیک و کاملا مخصوص به سر شما میچسبد.
برای مشاهده ویدیو های آموزشی دکتر کامران صحت کلیک کنید.
مدیر یک کلینیک زیبایی معمولا یک پزشک متخصص و در گاهی موارد فردی است که سرمایه گذار و مؤسس کلینیک است. مدیر باید دارای شخصیتی مناسب و ظاهری آراسته باشد و همچنین توانایی و قابلیت مدیریت کلینیک را داشته باشد.
بر اساس تحقیقات به دست آمده از تست هایی همچون DISK، MBTI فردی برونگرا و وظیفه گرا و دارای خصوصیاتی همچون قاطع و مصمم، جسور و شجاع، عمل گرا، تاثیرگذار، با نفوذ، اعتماد به نفس بالا، هدف محور، سرعت در تصمیم گیری، فعال و پر انرژی، نتیجه گرا، واقع بین و ... برای مدیریت مناسب است.
منابع انسانی یک کلینیک زیبایی، مهمترین سرمایه و دارایی آن است. از جمله چالش ها و دغدغه های مدیران کلینیک های زیبایی، جذب، انتخاب، استخدام، توسعه، توانمند سازی و همچنین ایجاد وفاداری در منابع انسانی است. انتخاب درست و دقیق پرسنل هم از بعد تخصص لازم و هم از بعد روابط عمومی بالا و همچنین واگذاری مسئولیت ها متناسب با مهارت ها و شخصیت آن ها باعث ایجاد یک تصویر مطلوب در ذهن مشتریان می شود و این از مهم ترین عوامل در اعتماد سازی و جذب مشتریان است.
منابع انسانی کلینیک زیبایی فقط شامل نگهبان و راننده، مستخدم و باغبان، منشی و مدیر داخلی، حسابدار و مسئول فنی نمی شود، بلکه شامل پرستاران و پزشکان متخصص که با مشتریان ارتباط نزدیک تر و بیشتری دارند نیز می شود، بنابراین توصیه می شود در انتخاب و شروع همکاری با آن ها دقت کنید و از نظر مشاوران حرفه ای در این حوزه و به کار گیری ابزارهای ارتباطی و روانشناسی مانند تست هوش هیجانی EQ، تست سبک های مقابله با استرس CSI، تست شخصیت شناسیMBTI .DFSC، تست بهداشت سلامت عمومی GHQ و... استفاده کنید.
پرسنل یک کلینیک زیبایی باید دارای ویژیگی های لازم باشند از جمله:
از دیگر مواردی که منشی و پرسنل کلینیک باید به آن توجه کنند، توجه و احترام به مشتریان، دادن اطلاعات کامل و دقیق در مورد خدمات کلینیک، کمک به آن ها در انتخاب تصمیمات درست، ترغیب و تشویق آن ها به گرفتن خدمات خوب از کلینیک و اعتماد سازی در آنها است
برای داشتن مشتریان وفادار اول باید پرسنل وفادار داشت:
حس ها، بخش اساسی و بنیادی و غیر قابل اجتناب از وجود انسان ها هستند چرا که انسان ها دنیا را از طریق حواس خود درک و تجربه می کنند. بنابراین در برند سازی کلینیک های زیبایی اگر بتوانید پیوند عاطفی و حسی قوی تری از طریق به کار گیری حواس پنج گانه برقرار کنید. بیشترین تأثیرگذاری و وفاداری را در مشتریان ایجاد خواهید کرد.
انتخاب نام خوب و جذاب برای کلینیک زیبایی یکی از مهم ترین اقداماتی است که مدیران و مشاوران کلینیک زیبایی در برند سازی باید به آن توجه کنند. نام یک کلینیک زیبایی باید به گونه ای انتخاب شود که به سهولت تلفظ شود و به راحتی در حافظه بماند. بنابراین بهتر است از نام های کوتاه و مختصر یک یا حداکثر دو کلمه ای انتخاب شود و همچنین دارای معنی و مفهوم خوب و متناسب با نوع فعالیت های کلینیک زیبایی باشد.
طراحی لوگوی کلینیک زیبایی باید توسط طراحان و گرافیست های حرفه ای انجام شود. لوگو نقش یا طرح گرافیکی متمایز و منحصر به فردی است برای نشان دادن هویت و خدمات کلینیک زیبایی. در طراحی لوگو می توان از علامت های انتزاعی، نشانه ها، کاراکترها و شخصیت ها، آرم نوشتاری و شمایلی و تلفیقی، علامت های واژه ای، حروف و اعداد و علائم تصویری استفاده کرد. لوگوی کلینیک زیبایی باید ساده، متمایز، جذاب و متناسب با فعالیتهای کلینیک زیبایی باشد.
شعار تبلیغاتی یک کلینیک زیبایی انعکاس دهنده، رسالت، پیام و هدف کلینیک به مخاطبان است. بنابراین باید احساس خوبی به مخاطبان منتقل کند. شعار تبلیغاتی می تواند یک اصطلاح، شعر یا عبارت کوتاه و مختصر... باشد. شعار تبلیغاتی هم مانند نام کلینیک زیبایی بهتر است به گونه ای انتخاب شود که به راحتی در ذهن مشتریان بماند.
طراحی تایپوگرافی معمولا توسط حروف چینان و طراحان و تایپو گراف ها انجام می شود. در طراحی تایپوگرافی می توان از ویژگی های شخصی، افسانه ها، حروف دست ساز، بناها و تصاویر تاریخی الهام گرفت. تایپو گرافی عنصر اصلی و اثر بخش یک برنامه هویتی در برند سازی است. فونت طراحی شده توسط طراحان می بایست در تمامی قسمت ها اعم از کارت ویزیت، سر برگ، وب سایت، هدایای تبلیغاتی، گیفت شاپ، تابلو و... استفاده شود.
یکی از راه های اثر گذاری بر مشتریان انتخاب بوی خاص و مطبوع در محیط کلینیک است. یکی از الزامات در کلینیک های زیبایی استفاده از دستگاه تهویه هوا ی مطبوع است. در کلینیک های زیبایی معمولا به دلیل استفاده از دستگاه ها و مواد ضدعفونی کننده بوهای عجیب و نامطبوعی به مشام می رسد، که می توان با استفاده از سیستم های تهویه و خوشبو کننده ها، استفاده از عطرها با بوی گل های بهاری، بوی صندل سفید، بوی چوب، بوی قهوه، بوی لیمو، نارگیل، وانیل و... بر روی مشتریان اثر گذاشت تا مشتریان احساس ناخوشایند نداشته باشند.
هدایای تبلیغاتی یک روش نوین تبلیغاتی برای تشکر و قدردانی از مشتریان برای انتخاب و استفاده از خدمات و همچنین اعتماد بیشتر مشتریان به کلینیک زیبایی است. در حقیقت نوعی یادگاری است که نام، لوگو، شعار تبلیغاتی، نشان، آدرس پستی و بسیاری از اطلاعات شما در ذهن مشتریان حک می شود. بگ شاپ: کیف تبلیغاتی که علاوه بر کارایی به عنوان یک ابزار بسته بندی، حمل هدایای تبلیغاتی، کالا ( محصولات پوستی) مانند یک بیلبورد تبلیغاتی متحرک عمل می کند. بنابراین خلاقیت و نوآوری و کارایی در انتخاب نوع هدیه و طراحی آن ها بسیار اهمیت دارد.
یکی از مهم ترین عناصر در برندسازی کلینیک زیبایی صداهاست. صدا یا آهنگ ؛ پیام های موسیقایی هستند که توسط موسیقی دانان و آهنگ سازان ساخته می شود. استفاده از صدا در کلینیک به صورت های مختلف ؛ موزیک آرام و زیبا، در فضای سالن کلینیک صدای خاص، جذاب و منحصر به فردی در زمان Hold گوشی تلفن و زمان نوبتدهی و یا موزیک تیزر تبلیغاتی کلینیک و... بسیار مهم است. انتخاب صدای مناسب باعث انتقال یک حس خوب و یادآور خاطرات، توجه، علاقه و به خاطر سپردن آن در مشتریان میشود.
در بحث برندسازی رنگ به عنوان یکی از عناصر پایه ی برند شناخته می شود. انتخاب رنگ مناسب از زوایای مختلف روانشناسی، زیبایی و تأثیر گذاری در مواردی همچون طراحی لوگو، سربرگ، بیزنس کارت، هدایای تبلیغاتی، بگ شاپ، تابلو، تیزر تبلیغاتی، وب سایت، تبلیغات چاپی و محیطی نقش مهمی دارد. انتخاب رنگ کلینیک زیبایی علاوه بر تناسب با نوع فعالیت ها باید به گونه ای باشد که در مشتریان ایجاد آرامش کند ( مانند رنگ سبز، آبی و سفید، صورتی کم رنگ و...)
کارت ویزیت یک روش سنتی و یکی از ابزارهای مهم تبلیغات برای ارائه اطلاعات کلینیک زیبایی به مشتریان است . طراحی کارت ویزیت معمولا توسط طراحان و گرافیست ها انجام می شود، بهتر است رنگ های استفاده شده در آن همانند رنگ برند یا لوگوی کلینیک باشد (تایپو گرافی کلینیک است). بر روی کارت ویزیت مواردی مانند نام، لوگو، شعار تبلیغاتی یا متن کوتاه، پیام آدرس، تلفن، وب سایت، ایمیل و آدرس شبکه های اجتماعی و... ذکر شود. کارت ویزیت کلینیک زیبایی باید خوانا، جذاب، متمایز و اثرگذار باشد، جنس با کیفیت که حس خوبی را هنگام آن به مشتری انتقال دهد.
از سر برگ معمولا برای نگارش نامه ها، مکاتبات درون و بیرون کلینیک به منظور خرید لوازم مورد نیاز، تجهیزات، ابزارها و موارد مصرفی و یا تقاضا و نامه ای برای سازمان یا ارگان دولتی یا به مشتریان در صورت دریافت خدمات داده می شود سربرگ سایز و ابعاد متفاوت دارد که معمولا در دو سایز A4 .A5 تهیه می شود. جنس و رنگ و طراحی آن بسیار اهمییت دارد. رنگ و فونت آن همانند کارت ویزیت همان فونت تایپو گرافی و به رنگ برند کلینیک است.
طراحی وب سایت بخش مهمی از فرایند تبلیغات و برند سازی کلینیک زیبایی است و در حقیقت مهم ترین ابزار در بازار یابی اینترنتی است. رشد و گسترش تکنولوژی و فن آوری وسایل ارتباط جمعی، سهولت دسترسی، پایین بودن هزینه آن و افزایش کاربران از مهم ترین عوامل پر مخاطب بودن آن است. طراحی وب سایت باید توسط طراحان وب سایت انجام و قبل از راه اندازی باید به دو نکته مهم توجه کرد : 1- طراحی خوب که توسط بازدیدکنندگان سایت رویت می شود. 2- برنامه نویسی مناسب که زیر ساخت وب سایت است. طراحی وب سایت به شما کمک می کند تا رفتار مشتریان را در نظر بگیرید و متوجه شوید مشتریان یا کاربران در جستجوی چه مطالب و کلماتی هستند و از چه صفحاتی بیشتر استقبال و یا به سرعت از آن خارج می شوند. رنگ و فونت استفاده شده در آن همان فونت طراحی شده مخصوص کلینیک ( تایپو گرافی) و رنگ برند است . در آن اطلاعاتی نظیر نام کلینیک، لوگو، شعار تبلیغاتی و... وجود دارد. طراحی وب سایت باید ساده و به گونه ای باشد که کاربران به راحتی بتوانند به قسمت های مورد نظر دست پیدا کنند و در عین حال جذاب و زیبا باشد تا کاربران را مجذوب نماید که مدت زیادی در وب سایت بمانند. به روز بودن وب سایت، استفاده از مطالب جذاب علمی، زیبایی و سلامتی بازاریابی هدفمند، تصاویر، تیزرها و فیلم های جذاب، خبرنامه و... کمک میکند تا کاربران مجذوب وب سایت شوند.
یکی دیگر از روش های بازاریابی و تبلیغات برای کلینیک های زیبایی تبلیغ در اینترنت و استفاده از وب سایت های پر بازدید است که هم به صورت رایگان و هم با پرداخت هزینه امکان پذیر است مانند وب سایت لیزر لند.
بعد از وب سایت، شبکه های اجتماعی یکی دیگر از ابزارهای گسترده و تاثیر گذار در بازاریابی اینترنتی با تعداد کاربران بالا است، از جمله دلایل استقبال زیاد از سوی کاربران هزینه پایین و سهولت دسترسی به آن است. طبق گزارشی که توسط مؤسسه نیسلن نشر گردیده است بیش از 70 درصد از کسب و کارها برای تأثیر گذاری بر جامعه هدف و مخاطب مورد نظر، از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.
یکی از شاخصه های مهمی که توسط بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی از آن یاد می شود ایجاد زنجیره انتقال پیام در قالب کاربر بر کاربر ( بازاریابی دهان به دهان) است. برای استفاده بهتر از این ابزار و حضوری قدرتمند در شبکه های اجتماعی باید به نکات زیادی توجه کرد از جمله: داشتن یک استراتژی هدفمند و بازاریابی محتوای باكيفيت، تبلیغات مؤثر و... آمارها نشان می دهد که فیس بوک بزرگترین شبکه اجتماعی در دنیاست و دو شبکه اجتماعی اینستاگرام و تلگرام، و همچنین مرور گر گوگل در بین کاربران ایرانی دارای محبوبیت بالایی است. با در نظر گرفتن استراتژی های بازاریابی بازار هدف مورد نظر خود می توانید شبکه های اجتماعی مناسب را انتخاب نمایید.
تبلیغات یکی از ارکان اصلی ترفیع در بازاریابی و همچنین یکی از قدرتمند ترین عوامل در معرفی کلینیک زیبایی، خدمات و محصولات آن است. به دلیل تغییر و تحولات فراوان در سطح دنیا، گسترش و پیشرفت تکنولوژی، اینترنت و وسایل ارتباط جمعی تبلیغات شکلی مدرن تر، متفاوت تر و جذاب تری نسبت به گذشته به خود گرفته است. تبلیغات کلینیک زیبایی می تواند به روش ها و سبک ها و قالب های متفاوت در رسانه های مختلف انجام شود که البته باید با توجه به بازار هدف، بودجه و متناسب با نوع فعالیت های کلینیک زیبایی انتخاب شوند.
تبلیغ خوب و اثرگذار برای کلینیک زیبایی باید به گونه ای باشد که توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و در بین انبوهی از دیگر تبلیغات متمایز، جذاب و منحصر به فرد باشد و در ذهن مشتریان بماند. دارای سبک، قالب و ساختار درست باشد به جزئیات توجه کند. در تبلیغات غلو و بزرگ نمایی نکنید تا باور پذیر باشد، اعتماد مشتریان را به دست آورده و در مخاطب علاقه و نگرش مثبت نسبت به کلینیک به وجود آورد. تا در نهایت به هدف اصلی خود که ترغیب و تشویق مخاطبان به استفاده از خدمات کلینیک است برسید.
در بین سبک ها و قالب های رایج در تبلیغات (سبک های جدی، احساسی، واقعی، زندگی، طنز) وهمچنین قالب های ( طرح یک مسئله و قالب راه حل، مردم روایت، گویندگان، مصاحبه با افراد مشهور، نمایشی، پیشنهاد می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله کوچه آگهی در خیابان تبلیغات مراجعه شود.
یکی دیگر از عوامل موثر در بازاریابی کلینیک های زیبایی روابط عمومی است. روابط عمومی یا اقدامات PR مجموعه ای از اقدامات، فعالیت ها و کوشش هایی است که کلینیک زیبایی برای برقراری ارتباط موثر، هدفمند، دوطرفه و طولانی مدت با مشتریان یا مخاطبان مورد نظر انجام می دهد.
وظیفه ی روابط عمومی این است که با صبر، حوصله در جهت رضایت و خوشنودی مشتری و ارائه خدمات با کیفیت به آنها تلاش کند تا منجر به وفادار سازی هر چه بیشتر مشتریان به کلینیک گردد( ارائه تصویر واقعی کلینیک زیبایی به مشتریان). نمونه فعالیت های روابط عمومی یا اقدامات PR در کلینیک های زیبایی
اگرچه کیفیت و تنوع خدمات نقش کلیدی در انتخاب و مراجعه مشتریان به کلینیک زیبایی را دارد، اما از لحظه ورود مشتریان به کلینیک عوامل زیادی همچون فضای داخلی و دکوراسیون، وسایل، تجهیزات و دستگاه ها، امکانات رفاهی، رفتار پرسنل، کار و تخصص پزشکان و... به روی مخاطب اثر گذارند. بنا براین برای ایجاد یک تصویر مطلوب در ذهن مشتریان به تمامی موارد زیر و جزئیات توجه کنید:
بازاریابی و برند سازی در کلینیک های زیبایی همانند سیستمی است که تمام اجزاء آن با هم در ارتباطند. وجود ضعف و مشکل در یک قسمت بر قسمت های دیگر هم اثر می گذارد، بنابراین برای رسیدن به موفقیت و اهداف مورد نظر باید به تمام قسمت ها ( مدیریت و منابع انسانی، خدمات، فضا و مکان، تبلیغات و بازاریابی، روابط عمومی و... توجه کرد. کلینیک های زیبایی که نتوانند خود را با تغییر و تحولات در سطح دنیا و استانداردهای جهانی تطبیق دهند به مرور زمان از دور خارج خواهند شد.
دنیای امروز با گذشته تفاوت های زیادی کرده، مشکل اساسی این است که دنیا عوض شده و ما عوض نشدیم.