دکتر کامران صحت
استراتژی 7 مرحله ای مدیریت اینستاگرام

استراتژی 7 مرحله ای مدیریت اینستاگرام

اگر شما یک بازاریاب مشتاق رسانه های اجتماعی هستید، احتمالا اینستاگرام را از نزدیک زیر نظر دارید. غول رسانه های تصویری، خود را به عنوان یکی از بسترهای بازاریابی اجتماعی برجسته مطرح کرده است، مسلمن بعد از دور خارج کردن برنامه محبوب زمان های گذشته توییتر و رقیب نزدیکش اسنپ چت.

بهترین زمان برای طرح استراترژی بازاریابی اینستاگرامی خود دیروز (یا ماه پیش، یا سال پیش) بود، اما دومین زمان مناسب امروز است. در این راهنما، من به شما آموزش خواهم داد که چطور استراتژی بازاریابی اینستاگرامی خود را از آغاز تا پایان به صورت ماهرانه ایجاد کنید، تا بتوانید بازدهی خود را از این بستر افزایش دهید.

مرحله 1 استراتژی بازاریابی اینستاگرامی: تعیین استراتژی محتوا

استراتژی محتوا، هسته و شالوده ی استراتژی بازاریابی اینستاگرامی شما است. وقتی آن را مورد بررسی قرار می دهید، اگر محتوای آن چیزی که شما در اینستاگرام ارسال کردید، سرگرم کننده نبوده یا به بازار هدف شما مربوط نباشد، موفقیت شما در اینستاگرام به سختی حاصل خواهد شد.

اول، نوع محتوایی که می خواهید در اینستاگرام پست کنید را مشخص نمایید. شما باید مشخص نمایید که می خواهید چه عکس هایی عمده بازاریابی اینستاگرامی شما را تشکیل دهد. منظور من را کاملن نفهمیدید؟ در زیر چند مقوله بیان شده است:

محصول محوریت: این مورد بطور کلی متعارف ترین استراتژی بازاریابی اینستاگرامی است. تمرکز بر محتوای محصول-محور، یعنی بیشتر عکس ها و فیلم هایی که شما در اینستاگرام ارسال می کنید، محصولتان را به طور برجسته نمایان می سازد. این امر راهی درست به سمت بازار در این بستر است – اساسن، شما به دنبال کنندگان خود می گویید "هی! به محصولات فوق العاده ی ما هم نگاهی بیاندازید"، با این امید که آنها به اندازه کافی در مورد محصولاتتان هیجان زده شوند که آنها را بخرند. همانطور که در مثال Nikelab زیر می بینید، حتی یک تمرکز ساده با محوریت محصول می تواند به رسیدن به موفقیت کمک نماید.

اینستاگرام به روش کامران صحت

فرهنگ محوریت: برخی اوقات، محصول شما تمامن مهیج یا بی همتا نیست یا برند شما دارای یک فرهنگ قوی شرکتی می باشد. شما همیشه احتیاج ندارید که از اینستاگرام با هدف پولسازی استفاده کنید – اینستاگرام می تواند روش بهتری برای معرفی برند شما در رسانه های اجتماعی باشد. شرکت هایی مانند بافر کار بزرگی کرده اند و آن اینکه در پروفایل اینستاگرام خود به دنبال کنندگانشان هدف خود را نشان می دهند.

اینستاگرام به روش کامران صحت

ترکیب دو روش: البته، شما می توانید این دو استراتژی را بحالت تعادل در آورید. اگر اینکار را درست انجام دهید، متوجه می شوید که همچنان قادر به حفظ یک فید اصولی و یکپارچه در اینستاگرام می باشید. لولولمون مثال خوبی از این امر است – حتا مطالبی که راجع به محصولشان ارسال می شود، هدف آنها را در چارچوب فرهنگ ورزشکاری بخوبی نشان می دهد.

اینستاگرام به روش کامران صحت

محتوایی که توسط کاربر ایجاد شود: اگر برند شما به اندازه کافی طرفدار و مشتری دارد، استراتژی دیگری که می توانید امتحان کنید ارسال محتوایی است که توسط کاربران شما ایجاد می شود. این دشوارترین کار است و چنانچه شما تازه به این بستر آمده اید، من آنرا توصیه نمی کنم. با این حال، از این امر می توان برای ایجاد یک فید با تنوع های بسیار زیاد استفاده کرد، مانند اقدام لوکایی در زیر:

اینستاگرام به روش کامران صحت

مرحله 2 استراتژی بازاریابی اینستاگرامی: زمان بندی ارسال محتوا

زمانی که شما به شرح استراتژی محتوایی خود می پردازید، باید یک زمانبندی برای ارسال محتوا نیز تعیین نمایید. فیدهای اینستاگرام در کل دیگر دارای تسلسل زمانی نیستند. در عوض، با ردیف کردن مطالبی در مورد فیدهای خبری کاربران بر اساس محتوا از حساب هایی که اغلب با آنها در تعامل هستند، دیده شدن را به ارمغان می آورد.

ارسال مطالب بطور پیوسته، قابلیت بازدید مطالب شما را افزایش می دهد، این کار فرصت بیشتری به دنبال کنندگان شما می دهد تا شما را ببینند. همچنین این امر بدین معنی است که شما همیشه بصورت منبعی از محتوای تازه باقی خواهید ماند که به جلب دنبال کنندگان شما و صرفنظر از دنبال نکردن شما در اینستاگرام کمک می کند.

از ابزاری مانند Buffer یا Later برای زمان بندی ارسال مطالب خود از قبل استفاده کنید. این امر به ناشر محتوای شما فضای کافی برای نفس کشیدن می دهد، زیرا آنها نیاز به ادیت یا انداختن عکس ها درست قبل از ارسال مطالب ندارند. این امر همچنین به ویژه برای کسب و کارهای کوچک فاقد یک مدیر مختص رسانه های اجتماعی مهم است، زیرا آنها زمان کافی برای یک بازاریاب کسب و کار کوچک که بطور غیر قابل باوری در اینستاگرام فعال باشد، ندارند.

اینستاگرام به روش کامران صحت

فراوانی ارسال مطالب کاملن به شما بستگی دارد، اما هرچه که باشد، آنها را قابل رسیدگی نگه دارید. اگر شما تنها ده مطلب در ماه ارسال می کنید، طوری بین آنها فاصله بیاندازید که هر سه روز یا بیشتر مطلبی ارسال کنید – شما نباید به مدت پانزده روز بطور روزانه مطالب ارسال کنید و سپس پروفایل خود را برای دو هفته آینده خشک و بی مطلب رها کنید.

با وجود اینکه مسایل زمان بندی ارسال مطالب بر اساس الگوریتم فعلی اینستاگرام کمتر از قبل اهمیت دارد، من همچنان به شما توصیه می کنم که شما زمانی مطالبتان را ارسال کنید که بیشترین بازخورد را دریافت می کنید. این امر به صورت زیادی به بازار هدف شما بستگی دارد. سعی کنید که زمان هایی که می توانید بیشتر در رسانه های اجتماعی فعال باشید را تعیین کنید – و مانند همیشه، امتحان کنید تا بهترین روش را بیابید.

مرحله 3 استراتژی بازاریابی اینستاگرامی: ایجاد رسانه و ادیت

در واقع، مطلب برای پوشش دادن این مورد زیاد است، بنابراین تنها گزارش سریعی به شما می دهم:

زمانی که این مقوله را مورد بررسی قرار می دهیم، اینستاگرام یک بستر رسانه ی اجتماعی است که توسط ایجاد محتوای استراتژیک هدایت می شود. کاربران به رسانه هایی می پردازند که فکر می کنند سرگرم کننده یا جالب است و این بدین معنی است که شما باید مطالب حیرت انگیزی ارسال نمایید.

بهترین روش های ایجاد محتوا در اینستاگرام

کیفیت، کیفیت، کیفیت: نگاه کنید، من می دانم – هیچ کس نمی تواند از پس یک دوربین DSLR دوهزار دلاری یا پایه نورپردازی حرفه ای برآید. نگران نباشید! تنها سعی کنید که کیفیت رسانه ای را که در آنجا مطلب ارسال می کنید با تجهیزاتی که هم اکنون در دست دارید، افزایش دهید. بطور کلی تلفن های هوشمند مدرن، به اندازه کافی دوربین های خوبی دارند که با آن عکسهای حیرت انگیزی بگیرند. عکس ها باید فوکوس و نور خوبی داشته باشند – این دو آیتم به خوب بنظر رسیدن عکس ها کمک بزرگی می کند.

ادیت کردن: از برنامه هایی مانند VSCO، Snapseed یا Enlight برای شفاف و حرفه ای به نظر رسیدن عکس هایتان استفاده کنید. کم ادیت کنید – بهترین ادیت ها آن هایی هستند که خیلی به نظر نرسند. بررسی کردن حساب ها کار ساده ای است، بنابراین قبل از بدست آوردن تمام Filter-happy ها، به بعضی از حساب های محبوبتان در اینستاگرام نگاه کنید تا الهام بگیرید. من توصیه می کنم از مجموعه ای مشابهی از فیلترها (یک یا دو) برای تمام عکس های خود استفاده کنید. این کار به شما در ایجاد یک مضمون یکپارچه برای بازاریابی اینستاگرامیتان کمک خواهد کرد.

اینستاگرام به روش کامران صحت

زیرنویس ها: اگر به دنبال ارتقای محصولات خود از طریق اینستاگرام هستید، مطمین شوید که زیرنویس هایتان عملگرا هستند. دنبال کنندگان خود را به جایی هدایت کنید که بتوانند محصولاتتان را خریداری کنند تا بتوانید از تلاش های خود در اینستاگرام کسب درآمد کنید.

اینستاگرام به روش کامران صحت

هشتَگ ها: هشتگ ها عملا در اینستاگرام موثر هستند، زیرا آنها برای دسترسی به قسمت های استفاده نشده ی بازار هدف شما و کسانی که به دنبال محتوای جدید با استفاده از هشتگ ها هستند، فوق العاده می باشند. شما می توانید هشتگ های محبوبتان (#love, #friends)، هشتگ های مرتبط با محصول (#food, #tacos) یا علایق شخصی، هشتگ های محلی (#vancouver, #vancouverfoodie) را انتخاب کنید. اضافه کردن هشتگ ها در معرض نمایش بودن شما را افزایش داده و به شما در افزایش بازخوردتان کمک خواهد کرد.

اینستاگرام به روش کامران صحت

مرحله 4 استراتژی بازاریابی اینستاگرامی: محتواهای دیگر

زمانی که صحبت از آخرین به روزرسانی های برنامه به میان می آید، اینستاگرام قدم های بزرگی در این خصوص برداشته است، بنابراین من در اینجا سریعن آنها را مرور می کنم:

اولین و مسلمن مهمترین این به روزرسانی ها Instagram Stories می باشد. با کنار گذاشتن این حقیقت که این یک دزدی فاحش Snapchat است (تقلید صادقانه ترین شکل چاپلوسی و غیره است)، Instagram Stories فرصت های زیادی برای شما مهیا می سازد تا با بازار هدفتان به شیوه ای اصیل تر و کمتر محدود شده در قفس محتوای آراسته ای که کاربران اینستاگرام به آن گرایش دارند، تعامل داشته باشید.

اینستاگرام به روش کامران صحت

استفاده از Stories فوق العاده است زیرا حساب شما را در بالای فید خبری دنبال کنندگانتان قرار می دهد، صرف نظر از اینکه چه باشد. اکثر Story های اخیر در ابتدا نشان داده می شوند اما همیشه در بالای فید قرار دارند. ارسال Story بصورت متناوب با بروزرسانی های جدید یا حتا تخفیف های جدید می تواند در معرض نمایش بودن شما را برای دنبال کنندگانتان افزایش دهد.

مورد بعدی، Instagram Live است. باوجود اینکه حتا اگر شما حداقل یک لژیون کوچک از دنبال کنندگان وفادار هم نداشته باشید، این شیوه استراژی مناسبی برای استفاده نخواهد بود، اما این مورد بطور باورنکردنی می تواند موثر باشد. به همان ترتیب که در مورد Stories گفته شد، Live videos [ویدئوهای زنده] در بالا و مرکز فید دنبال کنندگانتان، قبل از Stories دیگران و بالای مطالب بقیه افراد نمایش داده می شود.

از Instagram Live برای پیش نمایش محصول جدیدتان یا ایجاد برنامه پرسش و پاسخی با طرفدارانتان استفاده کنید. این کار شما را مستقیمن با مردمی که با شما در رسانه های اجتماعی در ارتباط هستند، مرتبط می کند و شیوه ی ایده آلی برای برقراری معرفی برند خود و ایجاد ارتباط با دنبال کنندگانتان می باشد.

در نهایت، اینستاگرام مدل رسانه ای Carousel (نمایش چرخ و فلکی تصاویر و فیلم ها) را برای تمامی کاربرانش ارایه کرد. این بدین معنی است که شما قادر به ترکیب چندین محتوا – یعنی عکس ها، فیلم ها و البته Boomerangs [ایجاد تصاویر متحرک] – در یک پست واحد می باشید. با وجود اینکه من شخصن به این کار علاقه ندارم، این کار برای ارسال چندین عکس از محصولات (به گزینه رنگ های متفاوت فکر کنید) یا حتا بازگویی یک قصه عالی خواهد بود.

اینستاگرام به روش کامران صحت

مرحله 5 استراتژی بازاریابی اینستاگرامی: بهینه سازی درآمد زایی

یکی از مسایلی که اکثر صاحبان کسب و کار یا بازاریاب های سنتی با درک آن مشکل دارند این است که آنها می توانند امید به کسب نتایج از کسب و کار واقعی از طریق رسانه های اجتماعی (بخوانید: $$$) دارند. با وجود اینکه این یک نگرانی منطقی است، راه های زیادی وجود دارد که شما می توانید پروفایل اینستاگرام خود را برای درآمد زایی بهینه سازید.

بیایید به برخی از آنها نگاهی بیاندازیم:

CTAها [call to action: دعوت از مخاطب برای انجام کاری] ... CTAها در همه جا: اگر شما بخواهید دنبال کنندگان اینستاگرام و معاملات رسانه های اجتماعی خود را به فروش واقعی تبدیل کنید، باید به آن افراد نشان دهید که کجا می توانند محصولتان را خریداری نمایند. مطمین شوید که در قسمت Bio [قسمت درج توضیح در پروفایل] شما، دنبال کنندگانتان به لینکی در پروفایلتان هدایت می شوند ("درلینک زیر می توانید آخرین محصولات ما را مشاهده نمایید") و یک CTA به زیرنویستان اضافه نمایید (مانند آنچه می بینید؟ می توانید از طریق لینک موجود در قسمت Bio خرید نمایید").

اینستاگرام به روش کامران صحت

بستر های درآمد سازی: من به بسترهایی مانند Like2Buy و Have2Have.It اشاره می کنم که به شما کمک می کند که صفحه ای ایجاد کنید که عکس های موجود در فید اینستاگرامتان را به محصولات یا سایر صفحات در وب سایتتان لینک دهد. این کار خوبی است زیرا باعث کاهش موانع از اینکه دنبال کنندگان اینستاگرام شما به مشتری تبدیل شوند، می شود.

اینستاگرام به روش کامران صحت

تخفیف ها و تبلیغات: با وجود اینکه اینستاگرام یک بستر بازاریابی بزرگ است، اما به عمل واداشتن دنبال کنندگان برای خرید یکی از محصول شما کار دشواری باشد. یک روش برای خارج کردن آنها از عدم فعالیتشان، نشان دادن یک پیشنهاد محدود زمانی خاص اینستاگرام، مانند یک کوپن یا تخفیف می باشد. یک عکس با کد کوپن مخصوص آن (یا لینک تخفیف) و یک CTA که به بازدید کنندگان می گوید که سریعن عمل کنند، انتشار دهید.

اینستاگرام به روش کامران صحت

مرحله 6 استراتژی بازاریابی اینستاگرامی: مسابقات

یک راه بزرگ دیگر برای استفاده از اینستاگرام به روشی که مستقیمن کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار دهد، برگزاری یک مسابقه است. این کار دنبال کنندگان را در رابطه با محصولات تان تحریک کرده و می تواند به تبلیغ محصولاتتان کمک کند در حالی که به دنبال کنندگانتان انگیزه ای برای دنبال کردن شما می دهد.

روش های بسیار زیادی برای برگزاری مسابقات در اینستاگرام وجود دارد و من در زیر به عناوین مهم مطالب اشاره می کنم اما می گویم که موثرترین مسابقات آنهایی هستند که به فروش های ناشی از کسب و کار شما کمک می کند. بهترین راه، تولید لید [لید به افرادی گفته می‌شود که از یک راهی به محصولات و یا خدمات شما علاقه نشان داده‌اند] می باشد: گرفتن اطلاعات تماس افرادی که وارد مسابقه شما می شوند، بطوری که بتوانید در آینده از طریق ایمیل با آنها داد و ستد نمایید.

با این تفاصیل، در اینجا چند ایده مسابقه که شما می تواند در اینستاگرام برگزار کنید، آمده است:

درج نظر برای ورود: این یک نوع مسابقه رایج است که من در اینستاگرام دیدم، و با یک دلیل خوب. مسابقات درج نظر برای ورود آسان ترین روش برای ورود است، در نتیجه تعداد افرادی که در آن مسابقه شرکت می کنند را افزایش می دهد. بطور کلی، این مسابقات به شرکت کنندگانی نیاز دارد که عکس ها را لایک نمایند، حساب (یا حساب های) شما را که میزبان مسابقه هستند، دنبال کنند و دو دوست را در قسمت نظرات تگ نمایند. این کار باعث بازخوردهای بیشتر، کمک به افزایش تعداد دنبال کنندگان و اطلاع رسانی می شود.

اینستاگرام به روش کامران صحت

شرط بندی ها: با استفاده از یک نرم افزار شرط بندی دیگر، شما می توانید تجارت در اینستاگرام را به جذب لید برای کسب و کارتان تبدیل کنید. با وجود اینکه ورود به این کارها دشوار است، سرانجام موثر واقع خواهند شد، زیرا به شما این امکان را می دهد تا با شرکت کنندگان به صورت موثرتر در آینده داد و ستد نمایید.

مسابقه عکس: شما می توانید یکی از این دو روش را اجرا نمایید. اولی که روش ساده تری است، کسب شرکت کنندگان برای ارسال عکسی با مضمونی خاص با استفاده از یک هشتگ خاص است که سپس شما می توانید آنها را جمع آوری کنید و یک برنده انتخاب نمایید. این روش عالی است زیرا انجام آن ساده است و به طور زیاد به اطلاع سانی در رابطه با کسب و کار شما کمک می کند. شما می توانید همچنین از یک برنامه مسابقه عکس برای انجام این مسابقات به همراه پاداش استفاده کنید تا قادر به جمع آوری ایمیل شرکت کنندگان شوید.

اینستاگرام به روش کامران صحت

مرحله 7 استراتژی بازاریابی اینستاگرامی: تبلیغات

شما نمی توانید بدون صحبت از تبلیغات، راهنمایی کاملی برای استراتژی بازاریابی اینستاگرامی داشته باشید. وقتی همه راه های دیگر بسته شده باشد، تبلیغات بهترین روش برای تضمین به ثمررسیدن تلاش های بازاریابی اینستاگرامی شما در بازار هدف می باشد.

در حالی که ممکن است شما برای پرداخت هزینه تبلیغات در یک رسانه که می تواند برای درآمد سازی دشوار باشد، دودل باشید، این را بدانید که: تبلیغات اینستاگرام، بدون استثنا بهترین روش برای رساندن افراد به بازار هدف شما می باشد. تا زمانی که تنها به به اشتراک گذاشته شدن محتوای خود امیدوار باشید، هیچ چیز تضمین نمی شود. با تبلیغات، شما می توانید آنها را برای افرادی که تبلیغات برایشان طراحی شده اند، بدون نگرانی در مورد اینکه آنها دیده می شوند یا خیر، استفاده نمایید. در اینجا چند روش مناسب تبلیغات اینستاگرامی بیان شده است:

از عکاسی چشمگیر استفاده کنید: اینکه تبلیغات اینستاگرام در بالای فید خبری کاربران مانند سایر پست ها نمایش داده می شود هم رحمت است هم اسباب مصیبت. از یک طرف، آنها طبیعی هستند – آنها مانند تبلیغات به نظر نمی آیند، یعنی از نظر تجربه کاربر دوستانه تر – قابل هضم تر – هستند. از طرف دیگر آنها مانند پست های دیگر به نظر می آیند و این یعنی می توان از آنها مانند هر پست دیگری رد شد. ایجاد و ارسال رسانه هایی که توجه افراد را جلب می کنند، بهترین شانس را برای موفقیت به تبلیغات شما می دهد.

اینستاگرام به روش کامران صحت

به دقت هدف خود را مشخص کنید: این نقطه فروش بزرگ تبلیغات اینستاگرامی است. بسته به تبلیغ و محصول شما، اطمینان حاصل کنید که مخاطب تبلیغی دقیقی ایجاد می کنید. این کار باعث می شود که شما بتوانید عملکرد تبلیغتان را افزایش دهید. سعی نکنید که یک تبلیغ جامع را طراحی کنید که تمام قسمت های بازار هدف شما را هدف قرار دهد – در عوض، بخش های مختلفی را در آن مشخص کنید و آنها را منحصرن مورد هدف قرار دهید.

ویدیو آموزشی هدف گذاری دکتر کامران صحت

یک صفحه مختص تبلیغ ایجاد کنید: توجه کنید، شما می توانید مستقیمن افراد را به وبسایتتان بفرستید، اما بهتر است که صفحه ای ایجاد کنید که مستقیمن با آنچه که در تبلیغتان بیان کردید، مطابق باشد.

CTA مناسب انتخاب کنید: یکی از مزیت هایی که تبلیغات نسبت به سایر پست های معمول دارد، توانایی اضافه کردن یک CTA به تبلیغ است. انتخاب یک CTA مناسب بر اساس هدف کسب و کاری خود به شما نیروی بیشتری برای رسیدن به هدفتان می دهد.

اینستاگرام به روش کامران صحت

خاتمه

بفرمایید – یک راهنمای کامل برای توسعه استراتژی بازاریابی اینستاگرامی که برای سال 2021 مناسب است.

اینستاگرام چندین سال است که به کانال اجتماعی محبوب من تبدیل شده است. در هم ریختگی آن نسبت به فیسبوک کمتر است و همچنان به نظر می رسد که رابطه واقعی بین برندها و مصرف کنندگان برقرار کرده است. من از دیدن اینکه چطور یک بستر ما را سال ها جلوتر می برد، متعجب هستم.

مطالب مرتبط