دکتر کامران صحت
بازاریابی و فروش در صنعت هورکا هتل، رستوران و کافی شاپ

بازاریابی و فروش در صنعت هورکا هتل، رستوران و کافی شاپ

شاید اولین مجموعه های خدماتی در دنیا به رم باستان باز می گردد. ایجاد مسافرخانه و استراحتگاه در مسیرهای عمومی و استفاده مقامات دولتی و شخصیت ها باعث رونق این اماکن شد. و اکنون صنعت هتل، رستوران و کافی شاپ – هورکا – با تلاش برای افزایش خدمات و ایجاد فضایی مناسب برای تفریح تبدیل شده است. نگارنده با سابقه همکاری با برترین برندهای صنعت هتل، رستوران و کافی شاپ – هورکا – همچون هتل قصر طلایی مشهد، گروه هتل های هما، هتل سینگو قشم، هتل هرمز بندرعباس، مجموعه آهوان بانک تجارت رامسر، رستوران دریا قشم، بالکافه، کافه مراکشی باهیا، فست فود آگنج، هتل کوهسر مشهد، آشپزخانه آسیانا و صدها مجموعه بزرگ و کوچک دیگر و سابقه اقامت در برترین رستوران ها و هتل های داخلی و بین المللی در نظر دارد در این مقوله روش های بازاریابی و برندسازی در این صنعت را تبیین نماید.

برندسازی

شاید در گذشته برندسازی در این صنعت مهم نبود ولی امروزه برندسازی به مهمترین ابزار موفقیت در صنعت کنونی بدل شده است. انتخاب نام جذاب همچون هتل کایا در تبریز با خدمات متفاوت نمونه یک هتل موفق در عصر کنونی محسوب می شود. طراحی یک لوگوی منحصر به فرد همچون لوگوی هما، تایپوگرافی حرفه ای، شعار جذاب رنگ سازمانی متناسب با بازار هدف همه و همه برای توسعه برند شما بسیار موثر است. سپس انتخاب بو در مجموعه به همراه موسیقی مناسب و نورپردازی و لباس فرم پرسنلی، ظروف به نام مجموعه و نوشیدنی و خوراکی ها نیز. تلاش کنید در یک محصول یا خدمت کاملن متفاوت باشید. تبدیل به گاو بنفش در کسب و کار خود شوید.

لوگوی هما در سال 1961 توسط یک دختر خانم 21 ساله که به طور اتفاقی از مسابقه طراحی لوگو در روزنامه کیهان و اطلاعات مطلع شد طراحی گردید و جالب است بدانید در سال 2013 توسط آژانس خبری حمل و نقل هوایی skift به عنوان برترین لوگوی صنعت هوایی در جهان شناخته شد. همزمان انتخاب رنگ مناسب – سورمه ای – نشان شکوه، بزرگی و رسمی بودن مجموعه است.

طراحی تایپوگرافی مناسب، متفاوت، خوانا، و ترجیحن به همراه تایپوگرافی انگلیسی می تواند نشانه از محصولات و خدمات متفاوت یک مجموعه موفق باشد. تایپوگرافی در ایجاد حس منحصر به فرد بودن مجموعه بسیار مهم است.

ایجاد یک برندبوک به شما کمک می کند که هویت بصری طبق برند بوک پیش رود. در نمونه پیش رو می بینید که هیج تطابقی بین تایپوگرافی تصویر بالا و پایین وجود ندارد بعلاوه شباهتی بین تایپوگرافی فارسی و انگلیسی مشهود نیست.

سازمان فروش

چه یک کافه 2 در 1 دارید یا هتل پنج ستاره، برای انسجام مجموعه و فعالیت های بازاریابی و فروش نیاز به سازمان فروش دارید. یک پارت سازمانی تدوین کنید و سلسله مراتی سازمانی را در چارت مشخص نمایید. هیچ مجموعه در دنیا امروزه مدعی نیست که مشتری خودش ایجاد می شود. برای ایجاد فضای مناسب باید برای آوردن مشتری برنامه ریزی کرد. نکته دوم اینکه سازمان فروش به شما مالک محترم کمک می کند به جرای اینکه درگیر جزییات اجرایی شوید، برای اصول مدیریتی خود برنامه ریزی کرده و اجرای دیگران را نظارت کنید. اگر شما کسب و کاری در صنعت هورکا دارید که بدون حضور شما کار پیش نمی رود، این کسب و کار هرگز بزرگ نخواهد شد. چیدمان پرسنل، خلق پرسنل با انگیزه، برنامه ریزی تبلیغات و روابط عمومی، برنامه ریزی بازاریابی و فروش، طراحی برنامه آموزش پرسنل تخصیی و عمومی و ده ها اقدام موثر دیگر را در لیست کارهای خود قرار دهید.

بازاریابی و فروش در هتل

برای ایجاد یک هتل موفق با فرض ایجاد زیر ساخت های ارایه شده، نیاز به دو تیم بازاریابی و فروش برای دو بازار هدف b2b و b2c داریم. مذاکره با شرکت ها و سازمان ها متقاعد کردن استفاده پرسنل سازمان در قالب خدمات رفاهی در فصول مختلف سال، مذاکره با انواع مجموعه های خدمات توریستی بند الف و ب – آژانس های خدمات مسافرت هوایی و زمینی – مذاکره با سایت های رزرو آنلاین و ده ها وظیفه دیگر در لیست شرح وظایف گروه بازاریابی و فروش هتل شماست. برگزاری یک مناسبت همچون همایش روابط عمومی در روز جهانی روابط عمومی و دعوت از مدیران روابط عمومی جهت شرکت در همایش و معرفی توانمندی های مجموعه می تواند در این بخش بسیار موثر باشد.

بازاریابی و فروش در رستوران، فست فود و کافی شاپ

ارایه یک منوی منحصر به فرد و متفاوت، برنامه مدون تبلیغات پلاک به پلاک، مذاکره با مجتمع های مسکونی، تجاری و اداری منطقه برای جذب مشتری، ارسال پیامک متفاوت در آستانه صبحانه، ناهار و شام، استفاده از مناسبت هایی همچون یلدا و کریسمس برای جذب بیشتر مخاطب، برنامه ریزی مراسم تولد مشتریان در محل رستوران و فست فود، مذاکره با سایت ها و اپ های همکاری همچون اسنپ فود و زود فود راه اندازی برنامه سرگرمی برای مشتریان در طی سغارش و ارایه خدمات ویژه برای مشتریان ویژه می تواند به توسعه کسب و کار شما کمک کند.

بازاریابی و فروش در تالار

برنامه ریزی همکاری با صنعت ازدواج – سالن های زیبایی، آتلیه های عکاسی، گلسرا، باغسرا، مزون، دفترخانه ازدواج و ... – به توسعه کسب و کار شما کمک می کند. اما این کار باید روی همکاران صنف اثر گذار باشد. یک میهمانی برگزار کنید و همه همکاران ذکر شده را دعوت کرده و بازدید از امکانت مجموعه را در برنامه کاری خود قرار دهید. بررسی مناقصه و مزایده ها برای شرکت در این بخش از بازار نیز می تواند بسیار موثر باشد. برای ظهرها هم روی سازمان ها و شرکت ها حساب کنید. در مناسبت های خاص همچون بازگشت حجاج تبلیغات خود را گشترش دهید. و البته ده ها روش موثر دیگر نیز وجود دارد.

فرانچایز

برای ایجاد فرانچایز – حق امتیاز – در قالب ارایه نمایندگی نیز یک مستندسازی و استانداردسازی درست طرح ریزی کنید. فرانچایز علمی به معنای نقطه یابی و تامین فضا تا تامین پرسنل و خدمات تبلیغاتی همه و همه به عهده شماست و متقاضی حق امتیاز فقط سرمایه گذار تلقی می شود. در غیر این صورت نمایندگانتان را بعد سه شعبه به سرعت از دست خواهید داد.

مخلص کلام

صنعت هورکا در عصر کنونی با گذشته تفاوت های بسیار زیادی کرده است. اگر تغییر نکنید به همان علت که دایناسورها منقرض شدند، شما هم محکوم به انقراض هستید. بهترین توصیه برای موفقیت در کسب و کارتان استفاده از یک مشاور موفق کسب و کار است.

مطالب مرتبط