دکتر کامران صحت
نکات کلیدی در برندسازی شخصی

نکات کلیدی در برندسازی شخصی

سال ها پیش تام پیترز در نشریه فست کامپنی مگزین مقاله ای را با عنوان "برندی که نامش شما هستین" را به چاپ رساند و این موضوع بسیار جذاب مورد توجه بسیاری از مدیران و تجار جهان واقع شد. او مبدع برندسازی شخصی نبود ولی مقاله او جهانی شد. موضوعی که از گذشته های دور در صنایع مختلف مطرح بود. از هنری فورد که در سال 1903 نام کارخانه خودروسازی خود را به نام خود نهاد تا هر کارآفرین یا فعال اقتصادی که امروز بدون در نظر گرفتن تناسب نام خود با بازار هدف، کسب و کار خود را به نام خود معرفی می نماید همه و همه در حال برندسازی شخصی هستند.

برای خرید ویدیو آموزش برندسازی دکتر کامران صحت اینجا را کلیک کنید

گام اول برندسازی شخصی

انتخاب نام مناسب اولین گام در برندسازی شخصی است. شاید نام و نام خانوادگی شما برای برندسازی شخصی مناسب نباشد. در این حالت می توانید از یک کلمه به عنوان شهرت یا تخلص که در دنیا به nick name معروف است استفاده نمایید.

ستاره محبوب فوتبال "پله" نام کاملش Edson Arantes do Nascimento است. از کلمه پله به عنوان شهرت استفاده می نمایند.

گام دوم برندسازی شخصی

طراحی هویت بصری و سمعی. به عبارت دیگر همه آنچه که مخاطبان شما می بینند و یا می شنوند. انتخاب لوگو در این مرحله باید انجام پذیرد. لوگو باید ساده باشد. تهیه تایپوگرافی فارسی یا انگلیسی هم در این بخش قرار دارد. تایپوگرافی به معنای لوگو تایپ است. یعنی نام شما باید فونتی طراحی شود. استاندارد طراحی می گوید تایپ.گرافی فارسی و انگلیسی باید شبیه به هم طراحی شود. طراحی بیزنس کارت هم باید در برنامه اصلی شما قرار بگیرد. توصیه مل بیزنس کارتی با تصویر شما است. بیزنس کارت باید تک زبانه باشد. ساده و جذاب. درج کلیه اطلاعات ارتباطی در دنیای واقعی و مجازی روی بیزنس کارت مهم است. و البته شعار هم یکی دیگر از ملزومات این بخش است. به خاطر دارم برای یک وکیل که به دنبال یک شعار جذاب بود شعار "روی قانون چمن پانگذاریم..." را از اشعار سهراب سپهری انتخاب کردم. رنگ هم در لیست الزامات اولیه برندسازی شخصی است. به جزییات دقت کنید انتخاب نوع فونت در کلیه هویت بصری و سمعی مهم است. از یک ساختار استاندارد استفاده نمایید. به اعتقاد نگارنده فونت Bnazanin برای متون فارسی Calibri برای متون انگلیسی ایده آل است.

طراحی ست اداری شامل سربرگ و پاکت نامه بعلاوه شکلات، آب معدنی، لیوان، خودکار و ... همه و همه باید مزین به نام و تصویر شما باشد. یک برند کت و شکلوار در ایران نام مالک کت و شلوار را داخل کت با چرم می دوخت. این ها همه ابتدای راه برندسازی محسوب می شود.

تبلیغات در برندسازی شخصی

داشتن یک برنامه تبلیغاتی با بودجه ای مشخص و مداوم مهمترین قسمت این بخش محسوب می شود. برای دنیای مجازی و واقعی هر دو برنامه ریزی کنید. طراحی یک سایت جذاب، و حضور موثر در شبکه های اجتماعی. اینستاگرام، آپارات، یوتیوب، تلگرام، واتس اپ، پینترست، تیک تاک، فیس بوک، تویتر، گوگل پلاس، لینکداین و حتا راه اندازی وبلاگ می تواند به توسعه برند شما کمک کند. در این بخش تولید محتوا – عکس، فیلم، متن و پادکست - مهمترین اقدام اساسی شما باید باشد. در همه موارد قدرتمند ظاهر شوید. به جزییات دقت کنید. بیشترین مدت زمان تولید محتوای فیلم برای شبکه اجتماعی یک دقیقه است. بیشتر خودتان را به نمایش بگذارید. با آموزش دادن در تولید محتوا می توانید بیشترین تاثیر را در بازار هدف بگذارید.

در دنیای واقعی سعی کنید رابطه خوبی با نشریات برقرار کنید. مقاله بنویسید. کتاب تالیف یا ترجمه کنید. اگر بودجه زیادی دارید برای خودتان یک خبرنامه داشته باشید و به صورت ادواری مثل فصلنامه محتوا تولید کنید و چاپ نمایید و برای بازار هدف خود ارسال نمایید. کلاس های آموزشی رایگان یا مبلغ دار برگزار کنید. فیلم آموزشی تولید کنید و به فروش برسانید. و البته هزاران روش دیگر هم برای برندسازی شخصی وجود دارد.

اصول ارتباطات در برندسازی شخصی

یکی از عناصر مهم موفقیت در برندسازی شخصی ارتباطات است. به وضعیت ظاهری خود متناسب با نوع کسب و کار خیلی توجه کنید. به خاطر داشته باشید که تصویر شما از خود شما مهم تر است. بسیار دیده ام که فردی که در حوزه پوشاک فعالیت می کند ظاهر خودش به نوع شغلش ارتباطی ندارد. مردم دوست دارند با افراد موفق ارتباط برقرار کنند. همچون یک فرد موفق لباس بپوشید و در یک کلام کاریزما داشته باشید.

در خصوص نوع صحبت کردن و ادبیات کلامی خود هم بسیار مراقب باشید. تن صدای بم تاثیر بیشتری روی مخاطبین می گذارد حتا برای خانم ها. نوع واژگان شما هم بسیار موثر است. همیشه تاکید کردم موقع صحبت کردن از نام خود به دفعات استفاده کنید تا نام شما در ذهن مخاطبین شما ماندگار شود.

ارتباطات خوب کلامی و زبان بدن شما بسیار مهم است. به نحوه ایستادن و نشستن خود دقت کنید. هنگام نشستن روی صندلی تکیه ندهید. موقع دست دادن به چشمان مخاطب خود نگاه کنید و صدها مورد دیگر که باید بیاموزید.

مخلص کلام

برندسازی عصر کنونی با گذشته تفاوت های بسیار زیادی دارد. اگر به جزییات دقت نکنید محکوم به شکست خواهید بود و به همان علت که دایناسورها منقرض شدند شما هم محکوم به انقراض خواهید بود.

مطالب مرتبط