دکتر کامران صحت
مدیریت، برندسازی و بازاریابی در مطب و کلینیک های دندان پزشکی

مدیریت، برندسازی و بازاریابی در مطب و کلینیک های دندان پزشکی

خدمات مجموعه های دندان پزشکی در جهان رو به رشد است. از خدمات درمانی تا خدمات زیبایی همه و همه باعث ایجاد تغییر در نگرش دندان پزشکان شده است. چه در یک مطب کوچک مشغول به فعالیت هستید یا در کلینیکی بزرگ، مدیریت، برندسازی و بازاریابی علمی است که نیاز به تسلط به آن دارید و چه بسا از مهارت پزشکی شما هم مهمتر شده است.

بارها دیده ام که دندان پزشکان از خدمات همکار خود و نوع مواد و متریال ایشان بد می گویند ولی ایشان توانسته مشتریان زیادی به سمت مطلب یا کلینیک خود جذب کند. براساس یک تحقیق در نشریه هاروارد بیزنس، اینکه خدمات خوبی به بیماران ارایه کنید و ایشان مبلغ خدمات شما به دیگران شوند – Word of Mouth – در عصر کنونی 9 سال طوی می کشد تا شما به حجم بالایی از مشتریان دست پیدا کنید. از دکتر دندان پزشکی که ورودی مطب خود را به کافی شاپ تبدیل نموده تا کلینیکی که خدمات ایاب و ذهاب به مشتریان VIP خود ارایه می دهند؛ همه و همه باید به ارایه خدماتی فراتر از خدمات درمانی به مراجعین بیاندیشند تا بتوانند سهم خود را از بازار بیماران افزایش دهند. بازار کنونی بیماران شما با گذشته تفاوت های بسیار زیادی کرده است. جای تاسف است که دنیا تغییر کرده و ما تغییر نکردیم.

برندسازی

گام اول برای موفق شدن در این کسب و کار برندسازی حرفه ای است. برندسازی اولیه خود را براساس طراحی المان های دیداری و شنیداری درست برنامه ریزی نمایید. انتخاب نام مناسب برای کلینیک – کلینیک دندان پزشکی 32، اشاره به تعداد دندان – تا انتخاب اسامی جذاب مجهول و با گویش خارجی و البته اصیل ایرانی – کلینیک دندان پزشکی آراکس - می تواند این مسیر را بهتر هدایت کند. البته در قالب مطب، معمولن به نام خود دندان پزشک هم می بایست این عوامل طراحی شود.

مشاهده و خرید ویدیو آموزشی برند سازی دکتر کامران صحت

 

لوگو، تایپوگرافی، رنگ مناسب، شعار جذاب که در یک مورد بخصوص شعار – هر لبخند قصه ای دارد – به مشتری پیشنهاد دادیم. شعار نباید تعریف از خود باشد یا وظایف خود را شعار نکنید. شعارهای همچون کیفیت ما بی نظیر است امروزه دیگر در بازار جواب نمی دهد. برای بیزنس کارت خود در بخش پرسونال برندینگ از عکس خود به خصوص با روپوش سفید و در قالب کلینیک بیزنس کارت خلاق طراحی نمایید.

انتخاب بازار هدف

اینکه خدمات شما برای چه بخش از بازار است اهمیت بسیار زیادی دارد. شاید تصمیم گرفتین برای یک بخش خاص از بازار خدمات ارایه نمایید. برندسازی شما به شدت به این بازار بستگی دارد. قرار است به افراد پولدار خدمات بدهید یا درآمد متوسط یا پایین، قرار است فقط به بانوان خدمات بدهید یا آقایان یا هر دو جنس، تصمیم دارید به کودکان خدمات بدهید یا بزرگسالان و یا حتا کهنسالان، به زوج های جوان خدمات ارایه می کنید یا فقط هنرمندان. شاید تصمیم دارید به صنف خاصی همچون وکلا یا صراف ها خدمات ارایه کنید. باید از ابتدا تصمیم بگیرید کدام بخش از بازار، هدف اصلی شما هستند و کلیه فاکتورهای از محل مطب یا کلینیک شما گرفته تا المان های برند و سبک خدمات به این بازار هدف به شدت وابسته است. انتخاب نوع بازار هدف به میزان نفوذ شما در بازار هدف بستگی بسیار زیادی دارد.

تبلیغات

یک اشتباه دندان پزشکان در گذشته در بخش تبلیغات نشان دادن تصاویر جراحی، خونریزی، سوراخ کردن و امثالهم بود. شما به همکاران خود خدمات نمی دهید که این تصاویر و فیلم ها برایشان جذاب باشند. مخاطبان شما مردم عادی هستند و پخش چنین تصاویری برای مردم عادی وحشت آور است. علت ترس بسیاری از برای حضور در یک مطب یا کلینیک دندان پزشکی همین است. در سخنرانی های فراوانم در کنگره های دندان پزشکی و کلاس های انجمن دندان پزشکان عمومی خیلی تلاش کردم تا این موضوع تغییر کند. شما لبخند می فروشید. شما لذت غدا خوردن می فروشید. این نکته بسیار مهم است. خلاقیت داشته باشید. تبلیغات را به بخش تقسیم کنید. دنیای مجازی و دنیای واقعی.

در مجموع به یک مشاور خوب نیاز دارید تا بتوانید در بازار نفوذ بیشتری داشته باشید. حتا پزشکانی که در حوزه های تخصصی – ایمپلنت - مشغول به فعالیت هستند نیاز به تبلیغات متفاوت دارند. شما از چه ویژگی های خلاقانه استفاده می کنید. در خدماتم به مطب ها و کلینیک های دنیدان پزشکی زیادی متاسفانه خلاقیت ویژه ای ندیدم. شما به یک گاو بنفش – کتاب گاو بنفش اثر ست گادین - دارید تا مردم شما را به دیگران نشان بدهند.

برای بازارهای هدف کوچک تر در مناسبت های مختلف برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال برای روز جهانی پرستار چه برنامه ای دارید؟ بهتر است یک کارشناس بازاریابی در مجموعه خود استخدام کنید تا برای عقد قرارداد با سازمان های بازار هدف مذاکره کند. چه رابطه ای با سالن های زیبایی منطقه دارید؟ آیا روابط حرفه ای با باشگاه های ورزشی منطقه خود برقرار کرده اید؟ راستی نظریتان در خصوص طراحی پکیج دندان پزشکی ویژه مدیران و یا زوج های جوان چیست؟ جای بسی تاسف است که بسیاری از دندان پزشکان هنوز به اهمیت وب سایت پی نبرده اند. یا حتا در مورد اهمیت سایت لینکداین می پرسند. در همه فضاهای مجازی حرفه ای حضور پیدا کنید تا کسب و کار خود حرفه ای را توسعه دهید. به خاطر داشته باشید میزان ارتقای درآمد شما به شدت به میزان ارتقای شخص شما در مهارت های توسعه کسب و کار بستگی دارد. تبلیغات شما از لیوان روی میز گرفته تا شکلات و آب معدنی و ...

اصول ارتباطات

ارتباطات از اصول بسیار مهم توسعه کسب و کار شما محسوب می شود. دو توصیه مهم. کلیه مراقبت های بعد از خدمات دندان پزشکی را روی یک صفحه که عکس خودتان هم روی آن است پرینت بگیرید و تحویل مراجعه کنندگانتان بدهید. روز بعد از خدمات، خودتان به عنوان دندان پزشک به بیماران VIP زنگ بزنید و از او احوال پرسی کنید. کارهایی انجام بدهید تا بتوانید به جای افزایش تعداد مراجعان، میزان سود از هر مراجعه کننده را افزایش دهید.

مخلص کلام

برندسازی عصر کنونی با گذشته تفاوت های بسیار زیادی دارد. اگر به جزییات دقت نکنید محکوم به شکست خواهید بود و به همان علت که دایناسورها منقرض شدند شما هم محکوم به انقراض خواهید بود.

مطالب مرتبط