دکتر کامران صحت
چگونه مهارتهای ارتباطی مناسبی را توسعه دهیم؟

چگونه مهارتهای ارتباطی مناسبی را توسعه دهیم؟

شامل سه قسمت: درک مقدمات مهارتهای ارتباطی، جلب توجه مخاطبان خود، استفاده از کلمات خود قابلیت برقراری ارتباط بطور موثر در روابط، تحصیل و کار بسیار اهمیت دارد. در اینجا چند گام و پیشنهاد جهت کمک به شما برای توسعه مهارتهای ارتباطی مناسب ارائه شده است.

قسمت اول: درک مقدمات مهارتهای ارتباطی

1- معنای واقعی ارتباط چیست. ارتباط پروسه انتقال سیگنالها/پیام ها بین یک فرستنده و یک گیرنده از طریق روشهای مختلف (نوشتاری، اشارات غیر کلامی، شفاهی) می باشد. ارتباط همچنین مکانیسمی است که ما برای ایجاد و اصلاح روابط از آن استفاده می کنیم.

2- جرات بیان آنچه که می پندارید را داشته باشید. در دانستن این امر که شما می توانید سهم ارزشمندی در مکالمه داشته داشته باشید، مطمئن باشید. هر روز زمانی را در نظر بگیرید که از نظرات و احساسات خود مطلع شوید تا بتوانید بطور مناسب آنها را به دیگران انتقال دهید. افرادی که در صحبت کردن به این دلیل که احساس می کند اطلاعاتشان با ارزش نیست، تردید دارند، نباید از صحبت کردن بترسند. چیزی که برای یک شخص با اهمیت و ارزشمند است ممکن است برای دیگری چندان مهم و با ارزش نباشد.

3- تمرین کنید. توسعه مهارتهای ارتباطی قوی با تعاملات ساده آغاز خواهد شد. می توان هر روز مهارتهای ارتباطی را در موقعیت های مختلف از اجتماعی گرفته تا حرفه ای، تمرین کرد. بهبود مهارتهای جدید زمان می برد اما هر دفعه که شما مهارتهای ارتباطی خود را به کار می گیرید، برای خود دریچه ای به روی شراکتهای آینده و فرصتها می گشایید.

قسمت دوم: جلب توجه مخاطبان

1- تماس چشمی داشته باشید. چه در حال صحبت کردن یا گوش دادن باشید، نگاه کردن در چشم شخصی که با او در حال گفتگو هستید، می تواند رابطه متقابل شما را موفقیت آمیز تر نماید. تماس چشمی علاقه را انتقال داده و در بازگشت طرف مقابلتان را تشویق می کند تا به مکالمه با شما، علاقمند شود.

• یک تکنیک برای کمک به این روش این است که آگاهانه به یکی از چشم های شنونده نگاه کرده و سپس به چشم دیگر نگاه کنید. رفت و برگشت بین دو چشم باعث می شود چشمان شما درخشان بنظر آید. روش دیگر این است که شما یک حرف T را روی صورت شنونده در نظر بگیرید، که خط افقی آن به عنوان یک خط فرضی میان ابروها و خط عمودی آن تا مرکز بینی پایین بیاید. با چشمان خود این ناحیه T را کاوش کنید.

2- استفاده از اشارات و حرکات. این قسمت شامل حرکات و اشارات با دست و صورت می باشد. با تمام بدن خود صحبت کنید. برای گروه های کوچک و افراد از اشارات کوچک تر استفاده نمایید. هر چه گروه مخاطب شما بزرگتر باشد، اشارات و حرکات نیز باید بزرگتر باشند.

3- پیامهای مختلف و درهم نفرستید. لغات، اشارات، حالات چهره و لحن خود را هماهنگ سازید. لبخند زدن شما زمانی که در حال تنبیه شخصی هستید، پیام متناقضی فرستاده و بنابراین موثر نخواهد بود. اگر شما مجبور هستید پیام منفی را برسانید، باید لغات، حالات چهره و لحن شما متناسب با پیام باشد.

4- از آنچه که بدنتان می گوید، مطلع باشید. زبان بدن بیشتر از کلمات دهن پر کن می تواند صحبت کند. موضعی باز با بازوانی ریلکس شده در دو طرف بدن به اطرافیان شما می گوید که شما خوش برخورد هستید و به آنچه می گویند گوش می دهید.

• از طرف دیگر، دست به سینه ایستادن و شانه های خمیده نشاندهنده عدم علاقه به مکالمه یا عدم اشتیاق نسبت به ارتباط می باشد. اغلب، یک ارتباط قبل از اینکه شروع شود به واسطه زبان بدن که گویای عدم علاقه به صحبت است، می تواند متوقف شود.

• یک برخورد مناسب و صمیمانه می تواند حتی سخت ترین مکالمات را آسان نماید.

5- باورها و نگرشهای مفید خود را فهرست کنید. نگرشهای شما نسبت به یک ارتباط بر روش شما در سخنرانی و تعامل با دیگران تاثیر بزرگی دارد. صادق، صبور، خوشبین، بی ریا، با ادب و مقبول دیگران باشید. نسبت به احساسات دیگران حساس بوده و شایستگی دیگران را باور داشته باشید.

6- مهارتهای شنیداری موثر خود را توسعه دهید. نه تنها یک شخص باید بطور موثر قادر به صحبت باشد، بلکه باید به سخن دیگران گوش دهد و به ارتباطاتی بپردازد که طرف مقابل در مورد آن صحبت می کند. از این فکر که بخواهید تنها به انتهای جمله ها توجه کنید، بپرهیزید تا بتوانید زمانیکه شخص مقابل در حال صحبت است، ایده ها یا خاطراتی که در ذهن دارید را به زبان بیاورید.

قسمت سوم: استفاده از کلمات خود

1- کلمات خودتان را بیان کنید. شفاف سخن بگویید و زیر لب صحبت نکنید. اگر مردم دائما از شما بخواهند که صحبت خود را تکرار نمایید، آنگاه سعی کنید که ماهرانه سخن گفتن خود را به شیوه ای بهتر انجام دهید.

2- کلمات را صحیح تلفظ کنید. مردم شایستگی شما را از واژگان شما قضاوت می کنند. چنانچه مطمئن نیستید یک کلمه را چگونه تلفظ کنید، از آن استفاده نکنید. هر روزه با مطالعه واژگان جدید ، گنجینه لغات خود را تقویت کنید. برای یادگیری تلفظ صحیح یک کلمه به دیکشنری مراجعه کنید.

مقاله پیشنهادی: ارتباطات موثر با مدیران، مشتریان و همکاران

3- از کلمات صحیح استفاده کنید. اگر از معنای یک کلمه مطمئن نیستید، از آن استفاده نکنید. یک دیکشنری بردارید و عادت روزانه یادگیری یک لغت جدید را آغاز نمایید. در طول روز ازآن کلمه جدید در مکالماتتان استفاده نمایید.

4- به آرامی سخن بگویید. چنانچه سریع سخن بگویید مردم گمان می کنند که عصبی هستید و نسبت به خود نامطمئن هستید. بهرحال، دقت کنید که تا حدی آرام سخن نگویید که مردم صرفا برای کمک به شما شروع به تمام کردن جمله تان کنند.

5- صدای خود را توسعه دهید. صدای بلند یا گوش خراش نشانه قدرت نمی باشد. در حقیقت، داشتن یک صدای بلند و ملایم باعث می شود که شما به چشم یک همکار با روحیه پرخاشگرانه مانند یک قربانی به نظر برسید یا اینکه دیگران شما را جدی نمی گیرند.

6- به صدای خود روح بخشید. از داشتن صدای یکنواخت پرهیز کرده و از پویایی استفاده نمایید. تن صدای شما باید در فواصل معین کوتاه و بلند شود. دی جی های رادیو معمولا نمونه ی خوبی برای این مورد می باشند.

7- بلندی صدای مناسبی داشته باشید. بلندی صدای خود را نسبت به محیط تنظیم کنید. زمانی که تنها و محصور هستید به آهستگی صحبت کنید. هنگامی که برای گروه های بزرگتر یا در فضاهای بزرگتری صحبت می کنید، با صدای بلندتر سخن بگویید.

مطالب مرتبط